24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

17 400 äänesti ennakkoon seurakuntavaaleissa Helsingissä

10.11.2018, 21:52 /  päivitetty 12.11.2018, 08:54
Seurakuntavaalit saivat äänestäjät liikkeelle viimeisenä ennakkoäänestyspäivänä. Runsaat 3800 kävi äänestämässä lauantaina eri puolilla Helsinkiä.

Ennakkoäänestysviikolla Helsingin hieman yli sata äänestyspaikkaa keräsi noin 17 400 äänestäjää, neljä vuotta sitten 17 600 äänesti ennakkoon Helsingissä
kuva Mairanna Siitonen

Seurakuntavaaleissa on nyt äänestänyt 16 550 helsinkiläistä, kun vastaava luku neljä vuotta sitten oli lähes 16 700 ennakkoäänestäjää. Koko Helsingin alustava äänestysprosentti näissä vaaleissa on tällä hetkellä 5,7 %. Tästä puuttuvat kaikki muualla kuin Helsingissä annetut äänet.

Seurakuntavaaleissa ehtii äänestää vielä varsinaisena vaalipäivänä sunnuntaina 18.11. Silloin äänestään oman seurakunnan kirkossa.

Äänioikeus seurakuntavaaleissa on 16 vuotta täyttäneillä ev.-lut. seurakuntien jäsenillä.

Nyt valittavien luottamushenkilöiden päätöksistä riippuu mihin suuntaan kirkkoa Helsingissä viedään seuraavan neljän vuoden aikana. Valtuutettujen näpeissä on Helsingin seurakuntien yhteinen sadan miljoonan euron vuosittainen budjetti, 1100 työntekijää ja 5000 vapaaehtoista sekä 39 kirkkoa, seitsemän kappelia ja kuusi hautausmaata ja runsaasti muita kiinteistöjä.

Uudet seurakuntapäättäjät linjaavat mihin käytetään yhteinen raha Helsingin seurakunnissa vuosina 2019–2022. Uusi valtuusto päättää muun muassa toiminnan painopisteistä, rakennushankkeista sekä lähetysjärjestöjen ja diakonisen avun määrärahoista.

Äänestyspaikat 18.11.

Vaalikone auttaa sopivan ehdokkaan löytämisessä:

helsinginseurakunnat.fi/vaalit

seurakuntavaalit.fi