19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

1+1+1=1!

12.06.2019, 11:08 /  päivitetty 19.06.2019, 09:27
Kirkkovuodessa on tällä viikolla kaksi teemaa. Puheenaiheina ovat Pyhä Kolminaisuus ja uskontunnustus. Molemmat ovat kristinuskon ydinasioita jotka määrittelevät tunnustuksemme rajoja.
Rublevin Pyhä Kolminaisuus, Isä, Poika ja Pyhä Henki aterioimassa

Raamatuntekstit puhuvat Jumalan salatusta olemuksesta, joka ylittää kaiken ihmisymmärryksen. Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut meille itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Hän vaikuttaa Luojana, Lunastajana ja Pyhittäjänä. Uudessa testamentissa on lausumia, jotka puhuvat suoraan Kolminaisuudesta. Tunnetuin niistä on Matteuksen evankeliumin lopussa oleva Jeesuksen antama lähetyskäsky.

Pyhän Kolminaisuuden päivä on myös uskontunnustuksen päivä. Uskontunnustus on messun pysyvä osa, jolla seurakunta vastaa lukukappaleissa, evankeliumissa ja saarnassa kuultuun Jumalan puhutteluun. Credo on yhteisön eli kirkon julkinen tunnustautuminen perimmäiseen totuuteen, jonka Jumala on ilmoittanut. Samalla se on Jumalan hyvien tekojen ylistämistä.

Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Matt. 28:19

Katso tästä messutarjontaa