18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Koko Helsinki

10 frågor om församlingens läger

20.04.2021, 15:01 /  päivitetty 06.03.2024, 12:05
Det är något extra med att vara på läger. Här har vi samlat några vanliga frågor och svar om församlingarnas dag- och sommarläger.
lapset seisomassa rivissä kuravaatteet päällä, kuva rajattu vyötäröstä alaspäin.

1. Hur ser en vanlig dag på ett dagläger ut?

Barnen kommer till daglägret på morgonen. Är vädret bra går vi kanske till en park eller strand och ordnar program, såsom lekar, pyssel och kanske simning. Vi äter lunch och mellanmål och pysslar. Sedan hämtar föräldrarna barnen mellan klockan 16 och 16.30.

Under barnlägren är vi mycket ute. Ledarna har med sig en massa grejer för utespel. På en del läger har vi också en utfärdsdag. Det har varit väldigt kul att åka till exempel till Högholmen.

2. Har lägren något tydligt andligt program, till exempel andakter?

På barnlägren är andligheten integrerad i allt vi gör, i hur vi bemöter barnen. Vi skapar ett tryggt rum där varje barn får känna sig sedd och välkommen. Om det är möjligt gör vi ett besök till kyrkan och hittar på något program där. En del läger firar andakter, andra inte.

3. Tror du att församlingens läger kan passa också sådana som inte är troende eller församlingsaktiva?

Många av barnen som deltar hör inte till kyrkan, så vi försöker utforma programmet så att alla kan vara med på allt.

4. Vad kan man göra om det känns för pirrigt att åka på läger?

Ibland finns det möjlighet att delta i lägret två gånger i veckan eller bara förmiddagar. Kanske någon kompis kan komma med? Man kanske kan besöka lägermiljön på förhand eller lära känna ledarna. Ta gärna kontakt på förhand.

5. Hur tröstar ni hemlängtan på läger?

På övernattningsläger kan kvällarna vara utmanande, men med trygga vuxna och trygga hjälpledare får man under till stånd. Och så kan man ringa föräldrarna och säga god natt.

6. Får jag sova i samma rum som min bästa vän?

Vi försöker alltid göra de bästa möjliga rumsfördelningarna. Du kanske inte kan dela rum med alla kompisar men vi försöker se till så att du har med dig någon som du känner. Skriv dina önskemål i ansökan.

7. Mycket av församlingens verksamhet bygger på just läger. Hur kommer det sig?

Läger går aldrig ur tiden. Att få komma bort från vardagen och komma till en helt ny plats och uppleva nya saker med dels nya människor, dels sådana man känner, gör att det blir något väldigt speciellt. Det är absolut en av de bästa arbetsformerna vi har.

8. Vad kan man göra om man som förälder tvekar att skicka sina barn på församlingens barnläger?

Ta modigt kontakt och fråga över det du undrar! Det är bara att ringa!

9. Hur anmäler jag mig?

Här finns samlad lägerinfo för sommaren 2024.

10. Finns det specialarrangemang med tanke hygien och smittspridning?

Ja. I samband med coronaepidemin gjordes en kraftansträngning för att förbättra städningen, bespisningen med mera på församlingarnas lägergårdar. Vi fortsätter jobba för att göra lägren så trygga som möjligt för alla deltagare. Vi följer anpassade säkerhetsinstruktioner satsar extra resurser på hygien och handtvätt.

Lasten kesäleirit 2022

Texten är sammanställd på basen av intervjuer med lägerpersonal gjorda för Kyrkpressen.