23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Valtiopäivien juhlajumalanpalvelukset Tuomiokirkossa

28.03.2023, 14:09 /  päivitetty 29.03.2023, 17:48
Seuraa juhlajumalanpalveluksia striimin äärellä tai paikan päällä Tuomiokirkossa.
Kuvassa Helsingin tuomiokirkko ja kuvateksti; Valtiopäivien juhlajumalanpalvelukset

Valtiopäivien avajaiset 13.4.2023 klo 12

Valtiopäivien ekumeenista avajaisjumalanpalvelusta vietetään keskiviikkona 13.4.2023 klo 12. Seuraa messua radion ja suoratoiston kautta.

Helsingin tuomiokirkkoon kokoonnutaan viettämään valtiopäivien ekumeenista avajaisjumalanpalvelusta torstaina 13. huhtikuuta 2023 klo 12. Jumalanpalvelus radioidaan. Lisäksi tilaisuuteen voi osallistua suorana verkossa Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan YouTube-kanavalla. Jumalanpalveluksessa saarnaa Mikkelin hiippakunnan piispa Seppo Häkkinen. Tilaisuus on osa valtiopäivien avajaisten ohjelmaa.

Liturgeina jumalanpalveluksessa toimivat Aki Kekkonen Helsingin tuomiokirkkoseurakunnasta ja Pia Kummel-Myrskog Johannes församlingista. Jumalanpalveluksessa avustavat Kuopion ja Karjalan metropoliitta Arseni Suomen ortodoksisesta kirkosta, hiippakunnan asiainhoitaja isä Marco Pasinato katolisesta kirkosta sekä kirkkokunnanjohtaja Hannu Vuorinen Suomen Vapaakristillisestä neuvostosta. Tekstinlukijana avustaa eduskunnan puhemies. Musiikista vastaavat kanttori Harri Kerko, urkuri Arttu Selonen ja Kamarikuoro Gloria, joht. Harri Kerko. Kolehti kannetaan Yhteisvastuukeräykselle, jonka tuotolla ennaltaehkäistään, sovitellaan ja ratkaistaan nuorten väkivaltaa ja konflikteja Suomessa, sekä tuetaan kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ihmisiä maailman katastrofien keskellä. Jumalanpalvelus radioidaan suorana radio Yle 1:een. Tilaisuus lähetetään myös Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan Youtube-kanavalla youtube.com/helsingintuomiokirkkoseurakunta.

Piispa Seppo Häkkisen saarnatekstinä on evankeliumin kertomus ylösnousseen Jeesuksen ilmestymisestä. Tilanne oli yllättävä ja Jeesuksen läheisten oli vaikea uskoa tapahtunutta. Ylösnousemus oli käännekohta maailmanhistoriassa. Uusi vaalikausi aloitetaan ja valtiopäivät avataan epävarman tulevaisuuden keskellä. ”Luottamus ylösnousseen Jeesuksen läsnäoloon kaikissa elämäntilanteissa luo turvallisuutta ja antaa rohkeutta päätöksentekoon”, piispa muistuttaa.

Osallistu jumalanpalvelukseen striimin kirkossa

Seurakuntalaisille, joilla ei ole kutsukorttia, on varattu paikkoja kirkon etelä- ja pohjoisparvilta. Sisäänkäynti kirkkoon tapahtuu klo 11.10−11.30 kirkon etelä- ja pohjoisovista. Jumalanpalvelus kestää noin tunnin eikä jumalanpalveluksen aikana ole mahdollista poistua parvelta. Sisääntulijoille tehdään turvatarkastus ja sen vuoksi suuret laukut ja kantamukset tulee jättää kotiin. Urku- ja sivuparvilla jumalanpalveluksen aikana ei voi valokuvata.

Lisätietoja Helsingin tuomiokirkkoseurakunnasta:

Viestinnän asiantuntija Pietu Korpelainen, p. 09 2340 6228, pietu.korpelainen@evl.fi

Pääsuntio Petri Oittinen, p. 09 2340 6115, petri.oittinen@evl.fi

Osallistu juhlajumalanpalvelukseen striimin äärellä