20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Arkisto: Vuoden 2021 pääsiäisen ajan Katedraali-lehti ja pieni pääsiäishartaus kotona pidettäväksi

Tuomiokirkkoseurakunta

30.03.2021, 18:18 /  päivitetty 20.12.2023, 13:36
Vuoden 2021 pääsiäisen Katedraali-lehdessä esiteltiin mm. kotona tehtävä pääsiäishartaus. Pääsiäishartauden voit pitää kotonasi yksin tai yhdessä läheisten kanssa vaikka pääsiäisaamuna.
Piirroskuvassa nainen vasemmassa reunassa ikkunalla rairuohoa ja kissa, oikealla pääsiäismuna, kuva Ilja Karsikas. Vain TMKSRK käyttöön

Vuoden 2021 Pääsiäisen Katedraali-lehden voit lukea tästä.

Pääsiäishartauden valmistelut

Symboliikka auttaa keskittymään sanoihin. Jos sinulta löytyy kotoa kynttilä, virsikirja, rairuohoa tai pääsiäiskukkia, voit asetella ne pöydälle. Sytytä kynttilä.

1 Laulu

Aloita virrellä 104 ”Pilvimuurista valo välähtää”. Jos et halua laulaa, voit kuunnella sen YouTubesta. Tästä pääset kuuntelemaan virren esim. Piikkiön seurakuntalaisten esittämänä.

2 Teksti

Lue Roomalaiskirjeen kohta 6:3–5: ”Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän.”

Katsele ruohoa, kukkia, kananmunia ja muita pääsiäisen koristeita, ja kuuntele, kuinka ne puhuvat Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta: lintu rikkoo syntyessään kuolleelta näyttävän kanamunan kuoren; ruoho ja kukat nousevat kuolleen tuntuisesta mullasta, kukko julistaa kiekumalla ylösnousemuksen aamua ja kanat munivat munia.

3 Rukous

Nouse ylös, jos se on mahdollista ja hiljenny pääsiäisen ilmansuuntarukoukseen:

Käännyn länteen ja rukoilen:

Taivaallinen Isäni. Sinun edessäsi katselen lännen, yhden päivän illan suuntaan. Sinä näet kaiken työn ja kaiken jo loppuneen ja ohitse menneen. Kiitän siitä, että saan jättää hyvästit oman elämäni valmiiksi tulleille asioille sekä Kristuksen kärsimysviikolle. Kiitos siitä, että kaikki vaikeakin päättyy aikanaan. Saattelen ne katseellani loppuunsa.

Käännyn pohjoiseen ja rukoilen:

Luojani, sinun edessäsi katselen yötä ja pimeyttä. Rohkenen katsella niitä yhdessä Kristuksen kanssa. Myös Kristus lepäsi haudassa ja pimeydessä. Anna minulle rohkeutta kulkea turvallisesti myös elämäni hämärän ja pimeän läpi. Siellä syvimmässä pimeydessä voi jo kypsyä jotakin uutta. Jätän kaiken elämäni vaikean sinulle.

Käännyn idän suuntaan ja rukoilen:

Vapahtajani, sinua katson tämän pääsiäisen, uuden aamun valossa. Kiitän ja ihmettelen ylösnousemustasi, kun en saata ymmärtää. Kiitos vapaudesta ja voitosta. Kiitos kaikesta siitä hyvästä, joka minua odottaa. Anna minun astua tähän ja kaikkiin elämäni aamuihin rohkeasti ja turvallisesti, sydän täynnä toivoa ja odotusta.

Käännyn etelään ja rukoilen:

Elämäni valtias, sinun edessäsi katselen kaikkea, mikä tänään täyttää päiväni ja elämäni: rakkaat, läheiset ihmiseni, työni, askareeni ja harrastukseni. Kiitos, että sylini saa olla täynnä. Jätän ne kaikki sinun läsnäolosi ja huolenpitosi varaan. Aamen.

Teksti Sirkka-Liisa Raunio