24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Messusta löydät eväät kestävään paastoon

12.03.2019, 11:22 /  päivitetty 18.03.2019, 12:22
Vaikka paasto on Jeesuksen opetuksen mukaan sisäistä ja paastoajan läheisillekin mahdollisimman näkymätöntä, niin jumalanpalveluksesta löytyvät monet mahdollisuudet syventää ja rikastaa vaellusta kohti pääsiäistä.

Kirkkovuodessa eletään 40 päivää kestävän paastonajan alkua. Jumalanpalvelusten teksteissä seurataan Jeesuksen matkaa Jerusalemiin muun muassa kiusausten keskellä kilvoittelun, sairaiden parantamisen ja syntien anteeksiantamisen teemojen kautta.

Vanhan sananlaskun mukaan alku on aina hankalaa, tämän ajatuksen moni paastoon lupautunutkin tunnistaa. Vaikka paasto on Jeesuksen opetuksen mukaan ennen kaikkea sisäistä ja paastoajan läheisillekin mahdollisimman näkymätöntä, niin jumalanpalveluksesta löytyvät monet mahdollisuudet syventää ja rikastaa vaellusta kohti pääsiäistä.

On kirjoitettu: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.’

Matt 4:4

Kolme poimintaa: