18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Laskiainen valmistaa tuhkakeskiviikosta alkavaan paastoon

27.02.2019, 11:21 /  päivitetty 11.02.2021, 19:30
Laskiaista vietetään paastonajan alkaessa. Laskiaisen juhlapäiviä ovat laskiaissunnuntai ja sen jälkeen vietettävä laskiaistiistai. Varsinainen paastonaika alkaa tuhkakeskiviikosta.
Kuvassa kolme laskiaispullaa

Laskiaissunnuntaina luettavat raamatuntekstit kertovat siitä, miten Jeesus alkaa kulkea kohti Jerusalemia, missä hänet vangitaan ja tuomitaan kuolemaan.

Sunnuntaina paastoon laskeutumista voi aloitella katsomalla striimiä laskiaiskirkosta, niitä löytyy täältä.

Laskiaistiistaina monessa kulttuurissa on vietetty karnevaalia. Suomessa laskiaistiistain perinteisiä ruokia ovat hernekeitto ja laskiaispullat. Ennen paaston aloittamista oli tapana syödä tavallista tuhdimmin.

Laskiaistiistaina Suomessa on tavattu mennä myös pulkkamäkeen. Se on kotimainen vastine karnevaaleille. Nytkin pulkkamäkeen voi mennä turvallisuudesta huolehtien. Herkkusuut voivat tilata ja ostaa pullia Mikaelin seurakunnasta Yhteisvastuukeräyksen hyväksi ma 15.2. kello 12 mennessä ja noutaa tilauksensa laskiaistiistaina. Lisätietoa täältä.

Laskiainen-nimen alkuperä on epävarma. Monet kielentutkijat kannattavat tulkintaa, jonka mukaan sana juontuu laskea-verbistä; laskiaisesta alkaa paastopäivien laskeminen. Toinen suosittu selitys on ollut, että laskiaisena "laskeudutaan" paastoon.

Tuhkakeskiviikko on ensimmäinen paastopäivä

Laskiaissunnuntaita seuraavana keskiviikkona vietetään tuhkakeskiviikkoa, josta alkava paastonaika kestää pääsiäissunnuntaihin. Tuhkakeskiviikko on saanut nimensä siitä, että Raamatussa säkkiin pukeutuminen ja tuhkan ripotteleminen pään päälle ovat eräs vertauskuva katumukselle ja parannukselle. Katso tuhkakeskiviikon jumalanpalvelusstriimit täältä.

Tuhkakeskiviikkona on ollut tapana viettää illalla messua tai sanajumalanpalvelusta, nyt koronarajoitusten vuoksi seurakunnat näyttävät tilaisuuden suoratoistona verkossa eli striiminä. Viime vuosina on yleistynyt tapa, jossa seurakuntalainen saattoi ottaa vastaan otsaansa tuhkamerkin katumuksen ilmauksena.

Paastonaika kestää 40 päivää

Tuhkakeskiviikkoa seuraava paastonaika kestää 40 arkipäivää. Sunnuntaipäiviä ei lasketa paastopäiviksi. Paastonajalla on useita sisältöjä.

Ortodoksisissa ja katolisissa kirkoissa on tapana pidättäytyä lihan syömisestä laskiaisen ja pääsiäisen välillä. Myös luterilaiseen perinteeseen kuuluu paasto, mutta se ei välttämättä tarkoita tietystä ruoasta pidättäytymistä.

Paaston aikana ihmistä kutsutaan tutkimaan Jumalan pyhyyttä ja rakkautta, joka näkyy Kristuksen kärsimyksessä ja kuolemassa. Paastoon liittyy katumus: ihminen katuu syntejään ja kiintymistään tähän maailmaan. Paastonaika kutsuu ihmistä etsimään uutta, kasvamaan vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi.