24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Itsenäisyyttä juhlitaan seurakunnissa

28.11.2019, 09:17 /  päivitetty 28.11.2019, 09:16
Itsenäisyyspäivää juhlistetaan seurakunnissa. Katso seurakuntien itsenäisyyspäivän tapahtumat alta.
kuvituskuva

Pop up Finlandia

Kaksi pop-up-kuoroa esittää itsenäisyyspäivän kunniaksi Sibeliuksen Finlandian. Puistolan kirkolle, Tenavatie 4, ehtii vielä harjoituksiin 5.12. klo 18 sekä 6.12. klo 8.15. Puistolassa itsenäisyyspäivänvietto alkaa nostamalla lippu salkoon Puistolan torilla klo 9, mistä siirrytään Puistolan kirkkoon kahveille. Hartaus, jossa kuoro esiintyy, alkaa klo 9.30. Kannelmäen kirkossa, Vanhaistentie 6, pääsee kuulemaan Finlandian popupina 6.12. klo 10 alkavan jumalanpalveluksen lopuksi. Katso lisätietoa täältä.

Lippu salkoon

Ennen itsenäisyyspäivän jumalanpalveluksia liput nostetaan salkoon klo 9 Käpylän Taivaskalliolla, Metsolantie 14, sekä klo 10.45 Mikaelinkirkolla, Emännänpolku 1.

Kunniakäynnit sankarihaudoilla

Kulosaaren Leposaaren hautausmaan, Leposaarentie, sankarihaudoilla on kunniakäynti ja hartaus klo 12. Östersundomin hautausmaalla ja kirkolla, Kappelintie 65, kokoonnutaan kaksikieliseen seppeltenlaskuun ja hartauteen klo 13. Ennen jumalanpalvelusta seppeleet lasketaan klo 9.20 Malmin kirkon pihan Veteraanikivellä, Kunnantie 1, ja klo 10.30 Lauttasaaren kirkon sankarihaudoilla, Myllykallionrinne 1. Sankarihaudoilla käydään klo 10 alkavan messun jälkeen Pitäjänmäessä, Sotarovastintie 7 ja Huopalahden kirkolla, Vespertie 12.

Juhlia ympäri kaupunkia

Itsenäisyyspäivän musiikkipainotteisessa juhlassa esiintyy muun muassa Maria Ylipää klo 16 Lauttasaaren kirkossa, Myllykallionrinne 1. Paikalliset Lions Clubit ovat mukana juhlissa klo 14 Myllypuron kirkolla, Neulapadontie 12, klo 14 Mikaelinkirkolla, Emännänpolku 1, klo 15 Huopalahden kirkossa, Vespertie 12, ja klo 16 Pakilan Hyvän Paimenen kirkossa, Palosuontie 1.

Partiolupauksia

Paikalliset partiolaiset ovat mukana monissa itsenäisyyspäivän jumalanpalveluksissa. Partiolupauksia annetaan jumalanpalvelusten yhteydessä klo 10 Kulosaaren kirkossa, Werner Wirenin tie 6, klo 11 Vartiokylän kirkossa, Kiviportintie 5, Lauttasaaren kirkossa, Myllykallionrinne 1, ja Pakilan Hyvän Paimenen kirkossa, Palosuontie 1. Suomenlinnan kirkossa, Suomenlinna C 43, jumalanpalvelus alkaa klo 12.

Monikielinen kiitos Suomelle

Kansojen messua vietetään 6.12. klo 15.30 Helsingin tuomiokirkossa, Unioninkatu 29. Kiitosmessun Suomelle toteuttavat pääkaupunkiseudun vieraskieliset seurakuntayhteisöt ja Tuomiokirkkoseurakunta. Kielinä arabia, englanti, kiina, suomi, viro ja venäjä.

Itsenäisyyspäivän runomatinea

Suomen Lausujain Liiton jäsenet lausuvat runoja klo 17 Temppeliaukion kirkolla, Lutherinkatu 3. Tilaisuuteen on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 10 euroa.

Itsenäisyyspäivän myyjäiset

Vartiokylän kirkolla, Kiviportintie 5, järjestetään paikallisten yhdistysten kanssa yhteistyönä itsenäisyyspäivän myyjäiset jumalanpalveluksen jälkeen eli noin klo 12 alkaen. Käsitöiden ja jouluherkkujen lisäksi tarjolla on kahvia, makkaraa ja hernekeittoa.

Kaikki tapahtumat ja jumalanpalvelukset löydät täältä.