20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Suomen itsenäisyyden juhlavuosi näkyy ja kuuluu 100-vuotisjuhlajumalanpalveluksessa Helsingin tuomiokirkossa

28.11.2017, 15:32 /  päivitetty 19.12.2017, 11:23

Itsenäisyyspäivän ekumeeninen 100-vuotisjuhlajumalanpalvelus pidetään 6.12.2017 klo 12 Helsingin tuomiokirkossa. Itsenäistä Suomea juhlistetaan jumalanpalveluksessa toivon kynttilöiden sytyttämisellä sekä kahden teoksen kantaesityksellä.

Katedraalifantasia ja ekumeeniset kellot -teoksen on säveltänyt uruille ja soitinyhtyeelle Helsingin tuomiokirkon urkuri, säveltäjä Harri Viitanen. Jumalanpalveluksessa kuultavan kantaesityksen johtaa kapellimestari Hannu Norjanen. Sävellys on omistettu satavuotiasta Suomea juhlistavalle Suomen kansalle. Toisena kantaesityksenä jumalanpalveluksessa kuullaan Jaakko Mäntyjärven psalmimusiikki Iloitkoon taivas, riemuitkoon maa.

Jumalanpalveluksessa saarnaa arkkipiispa Kari Mäkinen. Liturgeina toimivat Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherra, tuomiorovasti Matti Poutiainen ja kirkkoherra Johan Westerlund Johannes församlingista sekä Tuomiokirkkoseurakunnan johtava kappalainen Maija Kuoppala. Jumalanpalveluksessa avustavat ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo, katolisen kirkon piispa Teemu Sippo SCJ ja Suomen Vapaakirkon kirkkokunnanjohtaja Hannu Vuorinen.

Tekstinlukijana avustaa ministeri Sanni Grahn-Laasonen. Musiikista vastaavat Tuomiokirkkoseurakunnan kirkkomuusikot urkurina dir. mus. Harri Viitanen ja kanttorina Inka Kinnunen. Musiikkia ovat toteuttamassa myös Helsingin tuomiokirkon poikakuoro Cantores Minores johtajanaan Hannu Norjanen, Tuomiokirkon kamarikuoro Viva Vox johtajanaan dir. mus. Seppo Murto, Cantores Minores -koulutusryhmien Cappellakuoro johtajanaan Timo Pihkanen ja Sibelius-Akatemian vaskikvintetti Apolo sekä soitinyhtye.

Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistö osallistuu juhlajumalanpalvelukseen.

Jumalanpalvelus televisioidaan suorana lähetyksenä Yle TV1:ssä klo 11.55–13.00 ja radioidaan Yle Radio 1:ssä klo 12.00–13.00.

Seurakuntalaisille, joilla ei ole kutsukorttia, on varattu paikkoja kirkon etelä- ja pohjoisparvilta. Sisäänkäynti kirkkoon tapahtuu klo 11.10−11.30 kirkon etelä- ja pohjoisovista. Jumalanpalvelus kestää noin tunnin eikä jumalanpalveluksen aikana ole mahdollista poistua parvelta. Jumalanpalvelukseen tultaessa suuremmat kantamukset tulee jättää kotiin, sillä niitä ei ole mahdollista viedä sivuparville. Yleisön tulee myös varautua turvatarkastukseen. Urku- ja sivuparvilla ei jumalanpalveluksen aikana voi valokuvata.