19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Syksyn 2018 seurakuntavaalien valitsijayhdistykset Helsingin tuomiokirkkoseurakunnassa

20.08.2018, 15:21
Nyt on mahdollisuus tehdä omasta seurakunnastasi yhteisö, joka toimii ja näkyy myös sinun mielestäsi tärkeissä asioissa. Kiinnostaako sinua vaikuttaminen omassa seurakunnassasi? Haluaisitko uudistaa toimintaa

Millainen on sinun kirkkosi?

Sinustako luottamushenkilö?

Ehdokkaiksi tarvitaan kaikenikäisiä ja eri tavoin ajattelevia seurakuntalaisia, naisia ja miehiä.

Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka

• täyttää 18 vuotta viimeistään 18.11.2018
  • on seurakunnan jäsen viimeistään 17.9.2018
  • antaa kirjallisen suostumuksen ehdokkaaksi asettumisesta.

Ehdolle voi asettua oman seurakunnan seurakuntaneuvostoon ja/tai Helsingin seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Mistä päätetään?

Yhteinen kirkkovaltuusto on koko seurakuntayhtymän ylin päättävä elin. Se päättää muun muassa kirkollisveron suuruudesta, toiminta- ja taloussuunnitelmasta sekä kirkkojen rakentamisista ja korjaamisista sekä valitsee jäsenet seurakuntayhtymän ”hallitukseen”, yhteiseen kirkkoneuvostoon.

Seurakuntaneuvosto päättää mm. ketkä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, mihin seurakunnan rahoja käytetään, mistä seurakunnan tiloista joudutaan mahdollisesti luopumaan, mihin seurakunnan testamenttivaroja käytetään ja mitä toimintaa seurakunnan jumalanpalveluksissa kerättävillä kolehdeilla rahoitetaan.

Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostoon 1.1.2019 alkavalle nelivuotiskaudelle valitaan 16 jäsentä ja Helsingin seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon tuomiokirkkoseurakunnasta 6 jäsentä.

Näin pääset ehdokkaaksi

Vaaleissa voi olla ehdokkaana asettumalla ehdolle valitsijayhdistyksen kautta.

Tuomiokirkkoseurakunnassa voit

1. ottaa yhteyttä valitsijayhdistyksien yhteyshenkilöihin
  2. ottaa yhteyttä nykyisen seurakuntaneuvoston jäseniin
  3. tai perustaa oman listan.

1. Tuomiokirkkoseurakunnan valitsijayhdistykset syksyn vaaleissa

Kysy valitsijayhdistyksen ajamista asioista ja toiminnasta yhteyshenkilöiltä:

• Tulkaa kaikki -valitsijayhdistyksestä Viivi Ali-Löytyltä, viivi.aliloytty(a)gmail.com ja Riitta Niinivaaralta, riitta.niinivaara(a)luukku.com.
  • Kantava voima -valitsijayhdistyksestä Leena Kontulalta, leena.kontula(a)gmail.com
  • Viinipuu-valitsijayhdistyksestä Katri Malmilta, katri.malmi(a)helsinki.fi.

Valitsijayhdistystiedot voivat muuttua 17.9. saakka. Ajankohtaiset tiedot ehdokaslistoista seurakuntavaalit.fi ja helsinginseurakunnat.fi/artikkelit/asetuehdolle

2. Nykyisen seurakuntaneuvoston jäsenten yhteystiedot löydät

helsinginseurakunnat.fi/tuomiokirkkoseurakunta/artikkelit/seurakuntaneuvosto _0_23

3. Oman ehdokaslistan perustaminen

Jos et löydä olemassa olevista listoista itsellesi sopivaa, voit perustaa oman listan.

Listaa varten tarvitset

• 10 oman seurakunnan äänioikeutettua jäsentä valitsijayhdistykseksi, asiamiehen ja vara-asiamiehen
  • ehdokkaita
  • selkeän ja informatiivisen nimen ehdokaslistalle sekä vaaliteeman.

Seurakuntavaalit.fi -sivustolta löydät tarvittavat lomakkeet 1.3. alkaen:

• valitsijayhdistyksen perustamisasiakirja
  • valitsijayhdistyksen asiamiehen vakuutus
  • valitsijayhdistyksen ehdokkaan suostumus ja vakuutus

Lomakkeita saa syksyllä myös seurakuntien kirkkoherranvirastoista.

Tärkeitä päivämääriä

Ehdokasasettelu päättyy 17.9. kello 16.

Ennakkoäänestysaika 6.–10.11.2018

Vaalipäivä on 18.11.2018