20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Usein kysyttyä

10.06.2016, 10:01

Voinko osallistua Tuomiokirkkoseurakunnan rippikouluun, vaikka kuuluun toiseen seurakuntaan?

- Rippikoulujen suuren suosion vuoksi seurakunnat voivat taata leiripaikan varmasti vain oman seurakunnan jäsenille. Tuomiokirkkoseurakunnan kaikki leirit varataan pääosin täyteen. Jos leiripaikkoja kuitenkin sattuu jäämään vapaaksi yli oman seurakunnan jäsenten tarpeen, jaamme niitä harkinnan perusteella myös muiden seurakuntien jäsenille.

- Jos haluat myös Tuomiokirkkoseurakunnan rippikouluun, sinun pitää ilmoittautua oman seurakuntasi leirille ilmoittautumien lisäksi myös Tuomiokirkkoseurakunnan leiririppikouluun. Tuplailmoittautuminen varmistaa sinulle leiripaikan.

- Kaikille Tuomiokirkkoseurakunnan rippikouluihin ilmoittautuneille ilmoitetaan tammikuun lopulla henkilökohtaisesti, mihin rippikouluun hakija on päässyt. On tärkeää, että peruutat toisen ilmoittautumisen, kun olet saanut tiedon omasta leiripaikastasi. Näin vapautat toisen varauksesi jonkun käyttöön.

Olen Tuomiokirkkoseurakunnan jäsen, mutta haluaisin muualle rippikouluun. Voinko mennä?

- Tähän päätee sama menettely kuin mitä edellisessä vastauksessa on kerrottu. Voit siis ilmoittautua myös muun seurakunnan rippikouluun, mutta sinulle on varattu varma paikka vain Tuomiokirkkoseurakunnan rippikouluun.

En kuulu kirkkoon. Voinko silti käydä rippikoulun?

- Tervetuloa! Kiva, että harkitset rippikoulua. Vuosittain Tuomiokirkkoseurakunnan rippikouluissa on monia ihmisiä, jotka eivät kuulu kirkkoon, mutta tulevat rippikouluun ja haluavat liittyä samalla kirkkoon. Pyrimme takaamaan kaikille seurakuntamme alueella asuville kirkkoon kuulumattomille rippikoulupaikan.

- Rippikoulua ennen, sen aikana tai sen jälkeen, viimeistään ennen konfirmaatiojuhlaa, kirkkoon kuulumattoman täytyy liittyä kirkkoon. Kirkkoon liittyminen tapahtuu joko kasteen kautta, jos sinua ei ole aiemmin kastettu tai sitten tulemalla henkilökohtaisesti täyttämään liittymispaperin kirkkoherranvirastoon. Liittyä voi myös class=" "
target="_blank">netissä
.

Milloin voin varmasti tietää, olenko päässyt haluamalleni leirille?

- Rippikouluun ilmoittautuneille ilmoitetaan asiasta henkilökohtaisesti kirjeellä marraskuun puolivälin jälkeen.

Millaiset maksuehdot rippikoululeireissä on?

- Kaikilla on mahdollisuus ilmaiseen iltarippikouluun. Leiririppikoulujen matka-, majoitus-, ruokailu-, opetus- ja järjestelykustannuksista seurakunta maksaa yli puolet. Leirin omavastuuhinta laskutetaan leiriläisiltä.

- Rippikoulujen maksuehdoista voi kysyä taloussihteeriltä (09 2340 6114). Perustellusta ja todennetusta perheen heikosta taloudellisesta tilanteesta johtuen rippileirimaksuun voi hakea alennusta tai vapautusta Tuomiokirkkoseurakunnan class=" "
target="_self">diakoniatyöltä
.