19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Keskusteluapu ja taloudellinen avustaminen Tuomiokirkkoseurakunnassa

Tuomiokirkkoseurakunta

08.12.2023, 15:05
Diakoniatoimisto on kiinni 21.12.2023 -2.1.2024 välisen ajan.
Juolukan lehti

Keskusteluapu

Joskus on hyvä puhua ongelmistaan ulkopuolisen kanssa. Jos haluat keskustella luottamuksella omasta elämäntilanteestasi, voit soittaa tai lähettää sähköpostia sopiaksesi ajan oman asuinalueesi diakoniatyöntekijän kanssa.

Koronan vuoksi tapaamme kasvotusten vain terveitä henkilöitä. Jos sinulla on flunssaoireita tai muita koronaan liittyviä oireita, voimme puhua puhelimessa tai keskustella sähköpostin välityksellä.

Taloudellinen avustaminen

Koska Kela ja sosiaalitoimi ovat ensisijaisia taloudellisen tuen avunlähteitä, on hyvä ennen hakeutumista diakoniavastaanotolle hakea aina ensi Kelalta perustoimeentulotukea p. 020 692 207. Tämän jälkeen voi tarvittaessa anoa sosiaalivirastosta täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea aikuissosiaalityön palvelupisteestä Kalasatamassa. Tarkempia tietoja löydät tästä linkistä Kalasataman sosiaalipalvelut

Seurakunnan antama taloudellinen apu on kriisiluontoista ja tilapäistä. Avustusta ei ole tarkoitettu toistuvaksi lisätoimeentuloksi, vaan tukitoimeksi selviytyä vaikean elämäntilanteen yli. Yhdessä etsitään keinoja selvitä kriisistä ja päästä elämässä eteenpäin.

Vastaanotolle otetaan mukaan tositteet tuloista ja menoista esim. Kelan viimeisimmät päätökset, sosiaalitoimen päätökset laskelmaosineen, selvitykset ansiosidonnaisesta tai saadusta palkasta. Mukaan kannattaa ottaa myös selvitykset maksetuista ja maksamattomista laskuista ja tositteet veloista.
Muistathan pyytää sosiaalitoimistosta myös kielteisen päätöksen kirjallisena ja tuoda sen mukanasi tapaamiseen. Mukaasi tarvitset myös kuvallisen henkilöllisyystodistuksen. Verkkopankkitunnusten avulla voimme katsoa tarkemmin tämänhetkistä taloustilannettanne.

Vinkki

Pikavippien ja korkeakorkoisten lainojen sijaan voi Takuu-Säätiöstä kysyä 200-2000€ pienlainaa kertaluonteisiin menoihin ja hankintoihin.
Lisätietoja 050 566 1930 tai 050 384 5962

Taloudellisissa vaikeuksissa voi myös hakeutua Talous- ja velkaneuvontaan velkojen selvittelyä varten:
Helsingin oikeusaputoimisto
helsinki.velkaneuvonta@oikeus.fi