19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Tuomiokirkkoseurakunta

Kaste

08.06.2016, 14:28

Kaste on kirkollinen toimitus, sakramentti, jossa lapsi liitetään seurakunnan jäseneksi. Lapsi kastetaan noin kahden kuukauden ikäisenä. Jotta lapsi voidaan liittää kirkkoon, toisen vanhemmista pitää olla kirkon jäsen.

Kastepaikka

Lapsi voidaan kastaa joko kirkossa tai muussa sopivassa paikassa. Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan jäsenet varaavat kastavan papin ja tilan kirkkoherranvirastosta tilavaraussihteeriltä, p. 09 2340 6111. Kastejuhlaa voidaan viettää seurakunnan tiloissa esimerkiksi seurakuntasaleissa.

Kastepappi

Pappi ottaa yhteyttä puhelimitse lapsen vanhempiin ennen kastetilaisuutta ja sopii heidän kanssaan kastekeskustelusta. Kastekeskustelussa käydään läpi mm. kasteen merkitykseen, lapsen nimeen ja kummeihin liittyviä asioita.

Kastekeskustelun yhteydessä vanhemmat antavat papille Helsingin seurakuntayhtymän keskusrekisterin tai Helsingin maistraatin kotiin postitse lähettämän lomakkeen: Lapsen tietojen ilmoittaminen. Pappi toimittaa sen kasteen jälkeen kirkkoherranvirastoon, ja näin lapsi rekisteröidään seurakunnan jäseneksi.

Kastepapiksi voi pyytää myös omaa tuttua pappia toisesta seurakunnasta. Tässä tapauksessa vanhemmat hakevat kirkkoherranvirastosta kaste- ja kummitodistukset sekä kastekynttilän.

Esirukous kirkossa

Kastetta seuraavana sunnuntaina lapsen puolesta rukoillaan kotiseurakunnan kirkoissa. Mikäli vanhemmat eivät ole sopineet asiasta kastavan pastorin kanssa, kannattaa ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon, p. 09 2340 6100.

Kummit

Kastettavalla lapsella pitää olla vähintään kaksi kummia. Enimmäismäärää ei ole, vaan kummeja voi olla niin monta kuin vanhemmat haluavat.

Lapsella pitää olla kaksi evankelisluterilaisen uskoa tunnustavaan kirkkoon kuuluvaa konfirmoitua kummia. Kummin ei välttämättä tarvitse olla suomalainen. Evankelisluterilaisen uskoa tunnustaviksi kirkoiksi luetaan kaikki Porvoon julistuksen hyväksyneet kirkot: Porvoon julistuksen 1.1.2002 ovat hyväksyneet: Suomen, Ruotsin, Norjan, Viron ja Liettuan evankelisluterilaiset kirkot sekä Englannin, Walesin ja Skotlannin anglikaaniset kirkot.

Kirkkoon kuulumaton henkilö ei voi toimia kummina.