24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Töölön seurakunta

Töölö täytti Telia 5G Areenan yhteislaululla ja gospelilla

19.06.2019, 13:45 /  päivitetty 19.06.2019, 15:26
Helluntain helle houkutteli Töölön seurakunnan areenatapahtumaan yhteensä toistatuhatta perheellistä ja musiikin ystävää.

Töölön seurakunta avasi ensimmäisenä helsinkiläisenä seurakuntana kesänkautensa näyttävästi Telia 5G Areenalla Helsingissä. Helluntain Töölö laulaa ja leikkii – Gospelia kaikille -areenatapahtuman päiväosuus keräsi yhteensä viitisensataa lasta ja vanhempaa leikkimään Töölön jalkapallostadionille. Illan areenakonsertissa esiintyivät Töölön seurakunnan oma Gospel Helsinki -kuoro ja Gospelia kaikille Mass Choir -kuoro johtajanaan Töölön seurakunnan kanttori Nina Pakkanen. Solisteina esiintyivät Osmo Ikonen ja Johanna Försti.

Yhteistyössä seurakunnan kanssa tapahtumaa järjestänyt Suomen Lähetysseura tarjosi lapsille safarikeppihevosradan ja tarinapisteen, joka esitteli eri maanosissa elävien lasten arkea nukkehahmojen avulla.

– Lapset ovat olleet innokkaita kuulemaan tarinoita eri maiden lapsista. Tällä tavalla kerromme, miten Töölön seurakunta tukee kauttamme ihmisiä Lähi-idässä, Thaimaassa, Botswanassa, Senegalissa ja Kyproksella, palvelupäällikkö Lars Pajuniemi Suomen Lähetysseurasta sanoo.

Esiintyjinä lavalla nähtiin Xaris Finland -tanssiryhmä, Team PKH eli Paloheinän Keppihevosharrastajat ja Siina ja Taikaradio -orkesteri, joka laulatti ja leikitti perheitä niin perinteisillä kuin uudemmillakin lastenlauluilla. Ohjelmistossa kuultiin muun muassa Metrolla mummolaan, Huugi-Guugi, Jos sul lysti on ja Pienet sammakot. Lopuksi laulettiin virret Jumalan kämmenellä ja Suvivirsi.

Televisiostakin tuttu lastenmusiikkiorkesteri Siina ja Taikaradio leikitti ja laulatti sekä lapsia että aikuisia auringonpaisteessa Telia 5G Areenalla Helsingissä.

Liikuntaa lapsille tarjosivat HJK Helsingin iltapäiväkerho-ohjaajien liikuntarastit ja Töölön seurakunnan pomppukirkko. Lisäksi seurakunnan isoset ja kesätyöntekijät maalasivat lapsille käsi- ja kasvomaalauksia. Lähtiessään lapset saivat mukaansa ilmaiset jäätelöt ja ilmapallot.

Myös kulosaarelaiset Viet Pham ja Trang Duong olivat lukeneet tapahtumasta paikallislehdestä ja tulleet stadionille kuusivuotiaan tyttärensä Jennin ja 15 kuukauden ikäisen tyttärensä Emman kanssa.

– Aurinko paistaa, ja musiikki on hyvää! Tämä on ensimmäinen kertamme Töölön jalkapallostadionilla. Harmi, että ehdimme vasta loppuvaiheessa paikan päälle, Pham sanoo.

Trang Duong ja Viet Pham olivat lukeneet lastentapahtumasta paikallislehdestä ja saapuneet paikalle tytärtensä Jennin ja vielä lastenvaunuissa nukkuvan Emman kanssa.

Konserttiyleisöä hellittiin hiteillä ja toivekappaleella

Illan areenakonsertissa kuultiin parinkymmenen kappaleen hittiputki. Solistit Johanna Försti ja Osmo Ikonen esittivät sekä kotimaista että kansainvälistä tuotantoa. Förstiltä kuultiin muun muassa Boney M:n Sunny, Beatlesin Let It Be, ABBAn I Have a Dream ja Kari Tapion Myrskyn jälkeen. Ikonen esitti paitsi omat kappaleensa Tuhat ja sata kertaa ja Heaven Or Hell, myös Elastisen hitin Eteen ja ylös ja Ylen SuomiLOVE-televisio-ohjelmasta tutun version Kirkan kappaleesta Ota lähellesi.

Yhteislauluja hallitsi Juha Tapion tuotanto, mutta ohjelmistosta löytyi myös Sannin 2080-luvulla ja Jenni Vartiaisen Missä muruseni on. Yleisön toiveesta Ikosen johdolla laulettiin Juha Tapion koskettava kappale Rakastettu.

– Näytän Elastiselta, laulan Juha Tapiota ja kuulostan Osmo Ikoselta, Ikonen vitsaili yleisölle.

Yhteensä parisataapäiset Gospel Helsinki ja Gospelia kaikille Mass Choir kajauttivat areenalla muun muassa Nina Simonen Take Me to the Water ja Kurt Carrin In the Sanctuary. Gospelohjelmiston kruunasi mykistävä esitys Eddie Jamesin kappaleesta Freedom solistinaan David Pérez.

Areenakonsertti huipentui luonnollisesti Suvivirteen.

– Konsertti oli todella antoisa sekä esiintyjien että yhteislaulujen osalta! Bändi oli huikea, artistit vaikuttavia ja kuorot loivat todellista gospelhenkeä. Toivottavasti tapahtumasta tulisi perinne, Aala Koski konserttiyleisöstä sanoo.

Teksti: Niina Kellinsalmi, kuvat: Tuomo Björksten

Johanna Försti esiintyi areenakonsertin solistina taustallaan Töölön seurakunnan oma Gospel Helsinki -kuoro.

Vuoden musiikkiryhmäksi 2019 valitussa Gospel Helsinki -kuorossa esiintyi viitisenkymmentä laulajaa.

Helluntain helteinen sää innosti konserttiyleisöä myös tanssimaan Telia 5G Areenalla Helsingissä.

Gospel Helsinki -kuoron lisäksi areenakonsertissa esiintyi Gospelia kakille Mass Choir -kuoro, josta mukana oli toistasataa laulajaa.