24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Tammisalon kirkko

Lähettiemme työ Senegalissa etenee koronasta huolimatta

26.04.2021, 19:01 /  päivitetty 03.05.2021, 11:24
Levottomuuksia Senegalissa, muutoksia työalueissa, koronapandemia ja useita päällekkäisiä hankkeita. Miten lähettiemme Hannelen ja Folkersin alkuvuosi Senegalissa on sujunut? Sen he kertovat kevään 2021 uutiskirjeessään.
Esikoulu Senegalissa. Oppilaat ja opettaja värikkäissä vaatteissa majassa, jossa puupulpetit. Osa lapsista katsoo kameraan, opettajasta näkyy profiili.

Hei,

lämmin tervehdys Senegalista. Täällä vielä ilmasto on hieman viileämpi, ainakin öisin, mutta jo lämpenemään päin. Tähän vuoden aikaan ilmassa on paljon hiekkapölyä, joka aika ajoin rajoittaa näkyvyyttä ja maalaa taivaan beigeksi.

Mielenosoituksia Senegalissa

Maaliskuussa Senegal koki pahimmat levottomuudet moniin vuosiin. Tilanne sai alkunsa, kun oppositiopuolueen johtaja pidätettiin epäiltynä raiskauksesta. Hänen kannattajansa pitivät syytteitä poliittisesti motivoituneina ja lähtivät kaduille osoittamaan mieltänsä. Useita päiviä kestäneissä mielenosoituksissa ei ollut kyse vain puolueen johtajasta, mutta myös yleisestä tyytymättömyydestä olosuhteisiin.

Erityisesti nuoret osoittivat mieltään, sillä heillä asiat ovat olleet vaikeita jo pitkään. Senegalin väestö on erittäin nuorta, ja nuorten mahdollisuudet kouluttautua ja työllistyä ovat haasteelliset. Tästä on kielinyt viime vuosina meren ylitykseen lähteneiden suuri määrä. Viimeisen vuoden aikana koronapandemia ei ole helpottanut ihmisten tilannetta. Lopulta oppositiojohtaja vapautettiin kotiarestiin ja tilanne rauhoittui hiljalleen, kun sekä hän että presidentti vetosivat väkivallattomuuteen. Presidentti lupasi myös asettaa lisää toimia nuorten avunpyyntöihin vastaamiseksi. Toivomme, että haasteisiin löytyy kestäviä ratkaisuja, ja että tilanne Senegalissa ei eskaloidu uudelleen.

Koronatilanne asettaa edelleen Senegalissakin haasteita, mutta tällä hetkellä toinen aalto on taittumassa ainakin tilastollisesti ja joitakin rajoituksia on kevennetty. Myös rokotuksia on saapunut maahan, mikä luo lisää toivoa tilanteen helpottumisesta, vaikka samalla olemme muiden maiden tavoin huolissamme uusien virusmuotojen leviämisestä.

Muutoksia Suomen Lähetysseurassa

Vuoden alussa Suomen Lähetysseuran uusi organisaatio astui voimaan. Tämä on tarkoittanut työssämme muutoksia, sillä Länsi-Afrikan työalue muodostaa nyt uuden aluekokonaisuuden Lähi-Idän ja Pohjois-Afrikan kanssa. Työskentelen nyt alueellisena ohjelmapäällikkönä. Myös Folkersin rooli on alueellisempi ja osittain globaali. Kuitenkin perustyömme jatkuu samanlaisena ja olemme tiiviissä yhteydessä niin Senegalin luterilaisen kirkon kuin Mauritaniassa Luterilaisen Maailmanliiton kanssa.

Muutosten keskellä hankkeet ovat lähteneet käyntiin tänäkin vuonna niin Senegalissa kuin Mauritaniassakin. Alkuvuodesta kävimme kumppaneiden kanssa läpi vuosisuunnitelmia ja edellisvuoden raportointia.

Hanketyön vilkas alkuvuosi

Suomen Lähetysseuran tukemien hankkeiden kannalta alkuvuosi on käynnistynyt varsin tapahtumarikkaasti Senegalissa. Koronasta huolimatta työ on voinut jatkua ja monet asiat etenevät vauhdikkaasti. Helmikuussa kehitysyhteistyöjaosto sai valmiiksi työstämänsä sereer-ranska -sanakirjan, jota on työstetty äidinkielisen opetushankkeen yhteydessä. Tämä on ollut suuri ilon aihe meille kaikille!

Seuraavaksi hankkeen työntekijät esittelevät sanakirjan opetusviranomaisille ja jatkavat vaikuttamistyötä äidinkielisen opetuksen edistämiseksi Senegalissa. Sanakirja on ensimmäinen laatuaan kyseisellä kielellä ja tarjoaa paljon tukea opetustyön parissa työskenteleville.

Senegalin luterilaisen kirkon opetushankkeet tavoittavat niin aikuisia kuin esikouluikäisiä lapsiakin. Mahdollisuus käydä esikoulua äidinkielellä tukee lasten oppimista ja siirtymistä peruskouluun. Kollegojeni toiveissa on, että tulevaisuudessa myös perusopetusta on mahdollista saada omalla äidinkielellä Senegalissa.

Alkuvuosi on ollut monin tavoin opetusteeman värittämä. Koronan myötä monet toimintatavat joutuivat tarkastelun alle ja toisaalta koronan jatkuminen on pakottanut varautumaan vaihteleviin olosuhteisiin uusien virusaaltojen ja -muunnosten jyllätessä maailmassa.

Kasvatus- ja pyhäkoulutyötä tekevä Anne Marie Dione opasti hiljattain seurakuntien lapsi- ja nuorisotyön parissa toimivia käyttämään pyhäkouluäänitettä. Soitin latautuu aurinkoenergialla ja sisältää Raamatun kertomuksia lapsille. Mikäli kokoontumisrajoituksia tulee jatkossa, on kirkolla keinoja tavoittaa kaikenikäisiä ihmisiä.

Folkers vieraili hiljattain sisämaassa Tambacoundassa kirkon kehitysyhteistyöjaoston tiimin kanssa. He muodostavat kirkon suunnittelukomitean, jossa työstetään uutta hankekautta. Osana tätä työtä, kirkolla on ollut tavoitteena laajentaa toimintaansa myös kehityshankkeissa. Vierailun aikana tiimi oppi paljon alueella tehtävästä työstä.

Kehitystiimi vieraili maataloushankkeissa ja tapasi kyläjohtajia ja jäseniä. Kehityshankkeet keskittyvät jatkossakin äidinkielisen opetuksen kehittämiseen sekä ruokaturvan vahvistamiseen. Nämä ovat Senegalissa keskeisiä teemoja, ja kirkon työntekijöillä on pitkäjänteistä kokemusta näihin liittyvistä kysymyksistä.

Osallistuin vastikään kirkon kirkolliskokoukseen, jossa monissa puheenvuoroissa vahvistui ajatus siitä, miten tärkeää on tavoittaa uusia yhteisöjä ja haavoittuvassa asemassa olevia eikä jäädä paikoilleen. Vaikka korona on yhteinen huolemme edelleen, oli hienoa saada käydä monia keskusteluja eri seurakuntien pastoreiden kanssa, jotka silti näkevät tulevaisuudessa toivoa. Kirkolliskokouksessa käsiteltiin kirkon avoimuutta, identiteettiä ja omavaraisuuden kehittämistä tulevaisuudessa.

Kiitos, että tuette Lähetysseuran ja sen kumppaneiden pitkäjänteistä työtä Länsi-Afrikassa!

Parahin terveisin

Hannele & Folkers