24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Botby kyrka

03.04.2017, 16:41
Botby kyrka, som stod färdig 1958, är byggd mitt i Botbyåsens egnahemshusområde. Den är en av de äldsta aktivitetskyrkorna i vårt land, där förutom kyrksal kök, församlingssal, gymnastiksal samt klubb- och mötesutrymmen finns under samma tak.

‍Botby aktivitetskyrka var då den blev färdig 1958 en sevärdhet som man kom för att beskåda även lägre ifrån. Kyrkan är ritad av Pekka Laurila. Altarkrucifixet är av skulptören Gunnar Uotila. Kyrkotextilerna är designade av textilkonstnären Raija Rastas. Målningen Suojaavan taivaan alla (Under den skyddande himlen) är gjord av konstnären Jarmo Mäkilä. Orgeln med 16 register tillverkades av östtyska Gemlich.

Under grundrenoveringen 1998–2000 förnyades kyrksalen enligt ritningar av arkitekterna Karin Krokfors och Heli Virkamäki. Altaret lösgjordes från väggen och altarmöblerna gjordes lättare. Dopfunten flyttades under orgelläktaret. De fasta bänkarna ersattes med flyttbara stolar.

Botby kyrka används av Vartiokylän seurakunta.

Fira i kyrkan

Det är kostnadsfritt för personer som hör till kyrkan att ordna dop, bröllop eller begravning i kyrkans utrymmen.

I kyrkan finns 220 sittplatser. Församlingssalen rymmer 85 personer.