25.04. Grattis: Markus, Mark, Marco | Respons
Hela Helsingfors

Extern utredare ska granska redovisningen av kreditkort

16.01.2018, 18:08 /  päivitetty 16.01.2018, 18:19
De senaste dagarna har biskop Teemu Laajasalos kreditkortsanvändning varit i offentligheten. Det här berör också Kyrkan i Helsingfors, eftersom Laajasalo under den granskade tiden var både kyrkoherde i Kallion seurakunta och direktör för Helsingfors kyrkliga samfällighet.

‍Ledningsgruppen för Helsingfors kyrkliga samfällighet har beslutat att anlita en utomstående expert för att göra en utredning.

Utredningen gäller det interna övervakningssystemet, godkännande av räkningar, användning av kreditkort och korträkningar.

– Vi ska utreda det här grundligt. I ett ansvarsfullt och öppet agerande ingår inga oklarheter. Den oberoende utredaren kommer samtidigt att gå igenom de oklarheter som förekommit i offentligheten, säger samfällighetens direktör Juha Rintamäki (bilden).

– Enligt den information vi har nu gäller oklarheterna enskilda fall. Den övervägande majoriteten av våra anställda har agerat som de ska och följt anvisningarna noggrant.

Anvisningarna är entydiga, praxis behöver förbättras

De senaste dagarnas diskussioner i offentligheten om biskop Teemu Laajasalos finanser har också synliggjort brister i Helsingfors kyrkliga samfällighets praxis kring de anställdas kreditkort. Det finns brister i förfarandet kring godkännandet av räkningarna.

Samfällighetens ledning understryker att kyrkans ekonomi alltid ska skötas ansvarsfullt. De här oklarheterna ska nu utredas så att liknande problem inte uppstår i fortsättningen.

Anvisningarna för de anställdas kreditkort har varit och fortsätter att vara entydiga. Korten ska endast användas i arbetsärenden och vid redovisningen av kvitton ska alltid framgå orsak och namn på deltagare.

– Det finns inga summor som är så små att det skulle vara okej att ta genvägar i redovisningen, säger direktören för samfälligheten Juha Rintamäki.

I slutet av förra året specificerade Helsingfors samfällighet sina direktiv över användningen av kreditkorten. Samtidigt skärptes direktiven för hur räkningarna ska godkännas. I fortsättningen godkänns kyrkoherdarnas räkningar av samfällighetens förvaltningsdirektör, och samfällighetens direktörs räkningar godkänns av ordförande för gemensamma kyrkorådet.

– Reglerna för arbetsresor har också hittills varit entydiga: arbetsresor utomlands ska på förhand godkännas av församlingsrådet. När det gäller de gemensamma arbetsformerna så ska resan godkännas i kyrkofullmäktige.

Granskning av enskilda köp och kvitton är förmannens ansvar, eftersom det är förmannen som godkänner de enskilda räkningarna.

---

Helsingforspolisen har meddelat att de inleder en förundersökning gällande Laajasalo.