25.04. Grattis: Markus, Mark, Marco | Respons
Hela Helsingfors

Vi vandrar tillsammans mot julen – kyrkans julkalender kommer på posten vecka 48

21.11.2018, 10:20 /  päivitetty 21.11.2018, 15:45
Inne i Kyrkpressen vecka 48 väntar en hälsning från din församling: en julkalender som förhoppningsvis ska skänka både glädje och julstämning i december.
joulu

Kalendern är gjord för vuxna men är barnvänlig. Efter tidigare års respons innehåller luckorna nu också bilder utöver texter.

De svenska texterna är skrivna av Monica Vikström-Jokela som är författare och TV-redaktör.

– För mig är adventskalenderluckor ett slags ikoner, små fönster mot himlen. Den känslan hade jag som barn när jag öppnade de där pyttesmå luckorna i kalendrar med änglar och glitter. Även om det kanske bara fanns en bild av en trumma eller en nalle inne i luckan, säger Monica Vikström-Jokela som tyckte det var både roligt och utmanande att skriva texter för kalendern.

– Blir man högtravande känns texterna fåniga, blir man för självklar står man där med en bunt plattityder. Det som tilltalade mig i uppdraget var att när man är med om att skapa en kalender som en församling skickar ut till sina medlemmar, då får - och ska - innehållet för en gångs skull faktiskt handla om det som adventskalendrar ursprungligen handlade om, om att röra sig allt närmare julen. Men i en språkdräkt som känns nära.

De finska församlingsmedlemmarna får en likadan kalender på posten men med texter av prästen och skribenten Kaisa Kariranta.

– Vandringar och pilgrimsvandringar är en verksamhet som slår an idag, som många upplever att ger dem något värdefullt. Det var nog därför Kaisa Kariranta och jag båda ville ta fasta på vandringstanken: Vi går genom december, mot julen. Varje dag stannar vi upp, och luckan i kalendern är en liten hållplats, säger Vikström-Jokela.

Det finns också kalendrar med engelskspråkiga texter av Hans Krause. De delas i första hand ut vid olika samlingar.

På baksidan av den svenska kalendern hittar du ett plock bland jultidens program i Helsingfors svenska församlingar. Mera julprogram hittar du också här.

Kalendern är ett samarbete mellan kyrkan i Helsingfors, Vanda, Esbo och Grankulla och är en gåva från församlingarna till församlingsborna.

Om du av någon anledning blivit utan kalender kan du kontakta din församling eller skicka e-post till palvelut.helsinki@evl.fi om saken.

Glad advent!