19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

VIDEO: Påskens gudstjänster online

08.03.2021, 07:59 /  päivitetty 06.04.2021, 06:04
Här hittar du alla påskens gudstjänster från Matteus församling. De finns tillgängliga på nätet under några veckor. Efter varje gudstjänst sändes också ett kyrkkaffe. Alla kyrkkaffen hittar du på vår Facebooksida under videofliken. Glad påsk!
Kuvassa etualalla kännykkä alustalla, jolla kuvataan kirkossa pappia kasukassa.

Påskdagens gudstjänst kommer från Degerö kyrka. Kyrkokören och församlingsbor medverkar med sång och textläsning.

På annandag på sändes en tvåspråkig kvällsmässa ENG-SVE från Botbygårds kapell.

Långfredagens gudstjänst sändes från Brändö kyrka. Predikan av Helene Liljeström.

Skärtorsdagens gudstjänst sändes från Matteuskyrkan. Liturg är Juho Kankare, predikan av Patricia Högnabba. Med textläsning medverkar Axa Högnabba och Kalle Sällström. Vi får också höra Taizésång.

Palmsöndagens gudstjänst förrättades av Juho Kankare. Med sång medverkade Daniela Strömsholm, Daniel Jakobsson och Popkören. Niels Burgmann är kantor.

Orgelkonsert med Niels Burgmann

Matteus församlings kantor Niels Burgmann gav en virtuell orgelkonsert till förmån för Gemensamt ansvar. På Matteuskyrkans orgel spelar han variationer över psalmen "Vater unser im Himmelreich" (i finlandssvenska psalmboken "Gud, heliga treenighet", psb 149) från olika perioder av Heinrich Scheidemann, Georg Böhm och Manfred Kluge samt Johann Sebastian Bachs triosonat i G-dur. Konserten strömmades över Facebook och hittar här.