18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Hela Helsingfors

Följ med på pilgrimsvandring för de minsta!

27.05.2022, 08:41 /  päivitetty 05.05.2023, 12:15
25.5  kl 10 ordnar församlingen en pilgrimsvandring för de minsta och deras vuxna runt S:t Jacobs kyrka på Drumsö.
Människor går utanför S:t Jaobs kyrka

Förundran inför skapelsen är temat i år.

Vi träffas på kyrkans innergård, framför dörrarna till kyrksalen. Sedan vandrar vi i barnens takt runt kyrkan, men stannar upp då och då för att iaktta skapelsen.

Efter själva vandringen håller vi en småbarnsanpassad andakt inne i kyrkan.

En mamma med sitt barn tänder ljus i S:T Jacobs kyrka

Men vad är nu det här med pilgrimsvandringar? Varför en sådan för småbarn?

- Kyrkans själva idé är att erbjudan medlemmarna möjligheter att utöva sin andlighet o att stöda hemmens kristna fostran. Just pilgrimsvandringar är över huvud taget jättepop nu. Jag tror att det beror på en längtan efter stillhet som många känner, efter att hitta sig själva. Vem är jag, vad är meningen med mitt liv, meningen med världen? Ett sätt kan vara att gå en pilgrimsvandring. Vem som helst kan göra det, ensam eller tillsammans med andra.

För många, kanske alla, händer något inuti oss när vi går. Tankar vaknar; vi blir uppmärksamma på sådant vi inte annars lägger märke till när vardagen rullar på. Särskilt ifall vi har möjlighet att gå åtminstone en stund i tystnad, och lyssna på vad det är som rör sig inuti.

Maria har tyckt sig märka att allt fler redan en tid börjat känna att enbart det materiella inte riktigt räcker, efter en tid när huvudsaken varit att skapa karriär och ökat välstånd.

- Pilgrimsvandringarnas popularitet visar på det här. De kan vara ett sätt att komma i kontakt med det där andra vi söker: vad vill jag? Att ta hand om sin kropp är en stark trend nu, och en pilgrimsvandring kombinerar att ta hand om sin kropp med att ta hand om sitt psyke, själ, och andlighet.

Pilgrimsvandra i Helsingfors?

På Svartholmen finns en pilgrimsvandring för familjer och barn på svenska, finska och engelska.

I Helsingfors finns flera pilgrimsvandringar på finska för vuxna, en del håller som bäst på att översättas. För mer info, se den här länken.