18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Hela Helsingfors

Matteus tf kyrkoherde Fred Wilén blir kaplan i Kyrkslätt

15.05.2020, 10:43 /  päivitetty 18.05.2020, 11:03
Matteus församlings tf kyrkoherde Fred Wilén valdes på tisdagen (12.5) till kaplan i Kyrkslätt svenska församling. Wiléns anställning i Matteus skulle urpsrungligen gå till slutet av år 2021.
Freddi Wilén utanför Matteuskyrkan.

Fred Wilén hade ursprungligen en treårig anställning i Matteus församling, som tf kyrkoherde istället för Stefan Forsén som är tjänstledig fram till slutet av år 2021. Wilén har nu fått tjänsten som kaplan i Kyrkslätt svenska församling.

– Jag hade som avsikt att tjäna församlingen hela perioden men när en fin möjlighet öppnade sig i Kyrkslätt kunde jag inte ignorera den, säger Wilén.

Han säger sig vara glad över den nya tjänsten men att det samtidigt handlar om ett av de tuffaste beslut han tagit.

– Matteus församling är en fin församling, en sund församling. Personalen är bland de mest hängivna som jag upplevt, frivilliga ställer upp i tid och otid.

– Jag kommer att sakna alla fina medarbetare och församlingsbor som jag fått möta.

Det är tills vidare ännu oklart när Wilén kommer att sluta i sin tjänst i Matteus och vem som kommer att efterträda honom på posten. Enligt Domkapitlet i Borgå stift är en gissning att tjänsten får en efterträdare i början av hösten 2020.