19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Sommarprogram i Matteus församling 2023

15.05.2023, 11:02 /  päivitetty 15.05.2023, 11:04
Sommaren är här och stora delar av Matteus verksamhet flyttar ut till Lekholmen - kom du också! Holmen är öppen för alla hela sommaren! I Matteuskyrkan firar vi gudstjänst varje söndag. Välkommen att ta kontakt med kansliet också under sommaren!

MÄSSA I MATTEUSKYRKAN

Varje söndag kl. 10 firar vi mässa i Matteuskyrkan.

Midsommardagens mässa 24.6 är sammanlyst med Johannes församling, i Johanneskyrkan kl. 12, Högbergsgatan 12.

2.7 Söndagsgudstjänst på Lekholmen: Vi tar båten ut till Lekholmen tillsammans och firar gudstjänst i Lekholmens kapell. Mera info följer på hemsidan, eller från kansliet.

Rysk mässa i Matteuskyrkan varje söndag kl. 12.

Engelsk mässa i Matteuskyrkan varje söndag kl. 14.

UTFÄRDSDAG TILL LEKHOLMEN 8.6

Vi tar båten tillsammans och spenderar en sommardag på församlingarnas lägerö. Utfärden förverkligas i samarbete med den engelska församlings-gemenskapen. Mera info och anmälningar senast 1.6 till carita.riitakorpi@evl.fi / 050 380 3986.

SOMMARUTFÄRD 14.6

Start kl. 8.30 från Matteuskyrkan.

Besök till Svartå slott samt det nya konstmuséet Chappe i Ekenäs. Restauranglunch och andakt i Ekenäs kyrka. Pris: 5o euro. Anmälningar senast 31.5 till diakoniarbetare Carita Riitakorpi: 050-380 3986 / carita.riitakorpi@evl.fi

fadderdagen

4.6 FADDERDAGEN - Boka in en dag med ditt fadderbarn och gör en utfärd till Lekholmen!

Söndagen den 4.6 öppnar församlingarnas egen sommarö – välkommen ut på dagsbesök till skärgården!

Holmen bjuder på glass, grillmat och program för alla besökare.

Båttidtabell:

9.45 Fiskehamnen / 10.25 Degerö / 11.10 Lekis

11.40 Nordsjö / 12.00 Lekis

13.45 Fiskehamnen / 14.30 Degerö / 15.10 Lekis

15:10 Lekis till Nordsjö (15.35)

16.05 Lekis till Degerö (16.50) / Fiskehamnen (17.30)

Båtbiljett: 12€ vuxna 6€ ungdomar, barn under 7 gratis

Närmare info och kajplatser på lekholmen.fi

Arrangör: Helsingfors församlingar

Kontakt: Alina Granö

E-post: lekholmenonline@gmail.com

Etualalla lapsi pitää kiinni päässään olevan olkihatun lieristä. Taustalla kiharakarvainen tumma koira.

BARN OCH FAMILJEVERKSAMHET

Kontakt och mera info: catarina.barlund-palm@evl.fi, tfn 050-380 3936. daniela.stromsholm@evl.fi, tfn 050-596 7769.

Föda utan rädsla-kurs 28.5.2023 kl. 14–18

i Matteuskyrkan tillsammans med Daniela Strömsholm som är musikledare i Matteus församling men också Föda utan rädsla-instruktör och doula inom Folkhälsans doula- verksamhet. Anmälning senast 25.5 till Daniela. Läs mera

Barnens tisdagar hela sommaren på Lekholmen

Varje sommartisdag ordnar holmledarna barnprogram på Lekholmen. Det kan vara allt från pyssel och bakning till cirkusskola eller skattjakt runt holmen. Välkommen hit och njut av sommaren!

Mera info på lekholmen.fi

FAMILJELÄGER PÅ LEKHOLMEN

Familjeläger 1 på Lekholmen 18–20.8

Familjeläger 2 på Lekholmen 25–27.8

Fira en avslappnad helg på läger tillsammans. Familjer av alla slag är välkomna! Också mor- och farföräldrar, faddrar m.fl.

Grillkväll, bastu, pyssel och barnprogram.

Lägeravgift: vuxna 50 euro, barn 2-17 år 30 euro, gratis för under 2 år.

Anmälningar senast 7.6 till catarina.barlund-palm@evl.fi

Vuxenprogram på temat föräldraskap till barn med särskilda behov: När good enough inte räcker… Tillsammans med Maria Sundblom Lindberg / Mikaela Albäck.

Lägren ordnas med hjälp av understöd från Brita-Maria Renlunds Stiftelse.

Mera info

UNGDOMSVERKSAMHET

Någon som lyssnar: Matteus ungdomsteam tar emot dig ungdom / ung vuxen som behöver någon att tala med. Patricia Högnabba: 050-408 9010.

Följ oss @matteusungdom och @lekholmen_insta för mer information om sommarens program.

Metrolla musiikkiin 23  tunnuskuva oranssit kirkot ja metro. Metrolla musiikkiin - med metron till musiken 23

MED METRON TILL MUSIKEN

Sommarkonserter i kyrkorna längs metrolinjen i Östra Helsingfors är redan en gammal tradition.

Konserter i Matteuskyrkan:

13.6 kl. 19 Spiegel im Spiegel

8.8 kl. 19 Back to Bach

Hela sommarens konsertprogram hittar du på metrollamusiikkiin.fi.

GÖR EN DAGSUTFÄRD TILL LEKHOLMEN – HOLMEN ÄR ÖPPEN HELA SOMMAREN

Lekholmen är Helsingfors-församlingarnas lägergård, vackert belägen i Helsingfors skärgård. På ”Lekis” har Johannes, Matteus och Petrus församlingar sina skriftskoleläger. I juni 2023 öppnar Lekholmen både för läger och besökare. Välkommen ut på dagsbesök till Lekis!

Anmäl dig till holmungdomsledarna: 050-465 3410. Följ @Lekholmen i sociala medier!

Båttidtabell, matpriser och mera info på lekholmen.fi

En sandstrand och ett lugnt hav. Längs sandstranden finns många stora träd.

ÄNDRINGAR I PROGRAMMET ÄR MÖJLIGA

Följ oss på Facebook och Instagram för våra senaste uppdateringarna samt bilder och gemenskap i vardagen @matteusforsamling.

Mera information får du också genom att kontakta vårt kansli: Telefontid tis o tor 10–14, tfn (09) 2340 7300, matteus.fors@evl.fi. Du når också alla anställda per e-post genom att skriva fornamn.efternamn@evl.fi.

Kansliet sommarstängt 26.6–2.7

Behöver du hjälp eller stöd?

Du kan alltid kontakta församlingens anställda och diakoniarbetarna om du behöver hjälp eller stöd i vardagen eller bara någon att tala med. Kontakta diakoniarbetare Carita Riitakorpi 050-380 3986.