19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Projektstart: Mathjälp åt helsingforsarna allt effektivare

01.04.2019, 13:26 /  päivitetty 01.04.2019, 13:20
Helsingforsarna ska få allt lättare att komma i kontakt med matjhälp och service. För den som är intresserad erbjuds också möjlighet till gemenskap. Det här är målet för Helsingfors stads och den kyrkliga samfällighetens gemensamma två-årsprojekt.

Stödnätverket kring mathjälpen består av cirka 80 olika aktörer, däribland föreningar, församlingar och stadens representanter.

- Det är viktigt att vi kan lindra helsingforsarnas nöd på ett bestående vis, utöver en enskild matkasse eller måltid, säger projektplanerare Katja Lehtola.

Meningen är att erbjuda olika alternativ, exempelvis genom att utöka antalet matställen för gemensamma måltider. Helsingforsförsamlingarna erbjuder över 30 olika former av måltidsgemenskaper. Bland de nyaste är mat på måndag kvällar i kapellet på Busholmen.

Eftersom ökad gemenskap är en viktig del av utvecklingsarbetet jobbar nu även en samhällsdiakon inom projektet.

Läs mera på finska