20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Hela Helsingfors

På första advent öppnar vi första luckan

26.11.2020, 17:09
Alla luckor i församlingarnas julkalender publiceras här på sidan. Välkommen att följa med! Glad advent!
Här kan du följa med årets julkalender

I år står samma person för både text och bild i kalendern. Letteringartisten Sofie Björkgren-Näse har skapat en helhet där ord och bild står i dialog med varandra och låter läsaren upptäcka nya dimensioner av både språket och budskapet bakom orden.

Julkalendern figurerar aktivt också på nätet och i sociala medier @kyrkanihelsingfors. På adressen www.jul.fi finns det en färgläggningsbild för varje söndag i advent samt en för juldagen. Bilderna går att skriva ut. Den som vill fotograferar sitt färglagda konstverk och delar julglädjen på sociala medier.

– Nu när vi spenderar mycket tid hemma så kan färgläggning vara både roligt och avslappnande. Det finns också några videor med enkla tips på hur du själv kan göra julkort i letteringstil, säger Björkgren-Näse.

Beklagligt tryckfel gav helsingforsarna finsk julkalender

Huvudstadsregionens församlingar skickar en julkalender åt alla medlemmar inför första advent. Nu har det helt oberoende församlingarna skett ett beklagligt misstag i samband med trycket av kalendrarna. Den svenska versionen av kalendern har fått en finsk insida vilket betyder att utsidan av kalendern är svensk men själva luckorna är på finska när man öppnar kalendern. Läs mera