19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Mobiltjänst hjälper dig hitta till dina anhörigas gravar

14.12.2020, 11:42
Under julhelgen besöker många kyrkogården för att lägga ner ljus på släktgravarna. I år hjälper mobiltjänsten ”Hautahaku” dig att smidigt hitta fram till rätt gravar i vintermörkret.
Hautahaku.fi auki kännykän näytöllä

Cirka 350 000 namn på personer som ligger begravda i Helsingfors finns upptagna i tjänsten. För en sökning i tjänsten behöver du mata in efternamnet på den vars grav du söker. Du kan avgränsa sökningen med att ange födelse- och dödsår samt begravningsplats. Resultatet visas på en karta.

Enligt Risto Lehto som är chef för gravtjänsten vid Helsingfors kyrkliga samfällighet, har begravningsplatserna alltid varit viktiga för finländarna. Kyrkogården berättar alltid en intressant historia om människorna och de generationer som levt på orten. På begravningsplatserna i Helsingfors förenas hela Finlands historia.

— Söktjänsten är framtagen för alla dem som i dag söker efter gravplatsen där nära och kära eller vänner och bekanta ligger begravda, säger Lehto.

”Hautahaku” betjänar alla dem som söker efter gravplatser på Sandudd, Malm, Furumo, Brändö, eller Östersundom, samt i urnelunden i Månsas eller kolumbariet i Berghäll. Tjänsten är ett samarbete mellan gravtjänsten och dataadministrationen inom Helsingfors kyrkliga samfällighet. Söktjänsten länkar också till HRT:s ruttsökning vilket gör det enkelt att också hitta fram till begravningsplatsen med kollektiva färdmedel.

Begravningsplatsernas betydelse ökar under coronajulen

I år kommer såväl resande som besök hos släktingar utanför huvudstadsregionen att minska bland helsingforsarna, vilket sannolikt ökar besöken på gravgårdarna i huvudstaden under julhögtiden. Enligt Lehto har man redan nu noterat en ökning av besökarna eftersom begravningsplatserna uppfattats som trygga områden att röra sig på.

— Jag hoppas att alla ska få kraft av den gemenskap som kommer av att tillsammans besöka kyrkogården och tända ljus, också under den här utdragna coronatiden, säger Lehto.

Utveckling genom respons

Söktjänsten ”Hautahaku” öppnades under allhelgonahelgen. Målet under lanseringshelgen var att testa tjänsten på en bredare publik och samla in respons. Enligt samfällighetens gravtjänst har responsen huvudsakligen varit positiv. Särskilt nöjda har användarna varit över hur lättanvänd tjänsten är. 92% skulle rekommendera tjänsten för en vän. Av de svarande hade 77% hittat fram till den grav de sökte med hjälp av tjänsten.

Respons på tjänsten tas emot även i fortsättningen och målet är att hela tiden förbättra användarupplevelsen.

— Det finns också planer på att utveckla olika tilläggstjänster med information om begravningsplatserna. Till exempel olika promenader där man får besöka våra mest framstående konstnärers gravar eller varför inte en kyrkogårdsvandring med botaniska förtecken, säger Lehto.