25.04. Grattis: Markus, Mark, Marco | Respons
Hela Helsingfors

Matteus
församling tvingas spara in på ungdomsverksamheten

11.09.2019, 14:26 /  päivitetty 11.09.2019, 17:26
Ekonomin utmanar verksamheten i Matteus församling och församlingsrådet beslöt förra veckan att rikta nedskärningarna mot skriftskolan och ungdomsverksamheten samt församlingens inköp av livsmedel.

Under nästa år ska ungdomsverksamheten i Matteus församling klara sig med 7000 euro mindre jämfört med 2019, livsmedelsinköpen i församlingen ska minskas med motsvarande summa.

– Budgetramen har minskat samtidigt som personalkostnaderna inte har sjunkit. Matteus församling har också tappat tusen medlemmar under de senaste tio åren, konstaterar kyrkoherde Freddi Wilén.

Han är ändå glad över att församlingen inte tvingas säga upp någon i personalen i det här skedet. Av totalt 13,8 tjänster sorterar i dag 5,6 under barn- och ungdomsarbetet.

– Satsningen på barn och unga är fortsättningsvis det klart största området dit resurser allokeras i församlingen, säger Wilén.

Inom ungdomsarbetet är man tacksam över de satsningar församlingen tidigare år valt att lägga på just konfirmand- och ungdomsarbetet. Nu är besvikelsen stor och ungdomsteamet har denna vecka riktat en skrivelse till församlingsrådet.

"På kort varsel har vi försökt tänka ut var vi ska kunna spara utan att det ska drabba ungdomarna. Då landar vi vid att i första hand dra in på den verksamhet som vi inte upplever som vårt primära ansvar – den verksamhet där vi stretchat mot barn- eller vuxenverksamheten. Vi planerar därför att lägga ner MatTroPrat, Voice-kören och Gamingklubben," skriver teamet som består av församlingspastor Patricia Högnabba och ungdomsarbetsledarna Daniel Jakobsson och Tonja Paavola.

Vidare planerar man att börja använda Bibeln elektroniskt istället för att ge biblar åt konfirmanderna, begränsa antalet deltagare i stiftssamlingen Ungdomens kyrkodagar samt skära ner på vaktmästarturerna vid ungdomsmässorna.

Vad innebär det att en församling måste spara på livsmedel?

– Vi bjuder mer sällan på mat eller fika i framtiden – tråkigt men så är det, säger Freddi Wilen.

Han påpekar också att en församling inte kan stirra blint på hur många medlemmar man samlar i en viss verksamhet.

– Inom diakonin hjälper vi ofta en enda person med betydande summor jämfört med vad vi satsar i verksamhet på en annan specifik medlem, det måste accepteras.