18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Hela Helsingfors

Stilla veckan och påsken i Matteus församling

24.03.2020, 19:51 /  päivitetty 05.04.2020, 12:56
I det nyaste numret av Kyrkpressen får du en påskhälsning från oss! Tyvärr stämmer inte programinformationen på grund av coronasituationen. Det uppdaterade programmet hittar du emellertid här.
Påsktips till dig

Med den färskaste numret av Kyrkpressen följer en påskhälsning till alla Matteus medlemmar. Hoppas den hittar fram genom också din brevlucka!

Till den del brevet innehåller evenemangsinfo har vi, som du säkert redan har gissat, tvingats annullera allt pga coronasituationen. Hälsningen trycktes redan innan viruset stängde ner stora delar av verksamheten. MEN vi finns kvar här för dig, och är anträffbara både via telefon och sociala medier. På numret 09 2340 7300 svarar vi mellan kl. 9–21. Tveka inte att ta kontakt ifall du behöver tala med någon!

Och program blir det även under påsken, om än lite annorlunda än planerat. Här hittar du informationen och tiderna!

Gudstjänsten på turné

Under påsken sänder vi gudstjänster från olika kyrkor på församlingens område:

Palmsöndag 5.4 kl. 10 Matteuskyrkan

Skärtorsdag 9.4 kl. 18 Östersundom kyrka

Långfredag 10.4 kl. 10 Botbygårds kapell

Påskdagen 12.4 kl. 10 Matteuskyrkan

Annandag påsk 13.4 kl. 18 Nordsjö kyrka

Första söndagen efter påsk 19.4 kl. 10 Åggelby

Gudstjänsterna sänds på vår Facebooksida. Det går också att se gudstjänsterna i efterskott, du hittar inspelningen på Facebook eller på vår hemsida. Välkommen med i påskens gemenskap – över nätet!

Under stilla veckan kan du också följa med på en spännande påskvandring via Matteus församlings Facebook eller Instagram. Håll ögonen öppna!

Påskhälsning från kyrkoherden

Påskhälsningen i Kyrkpressen innehöll också bland annat en påskhälsning från vår kyrkoherde Fred Wilén. Den kan du också läsa här:

Ett drama i många akter

Det kraftiga solljuset speglar sig intensivt i smältvattnet. Marken doftar vår, fåglar sjunger ut hela vinterns tystnad. Naturen sjuder av liv och ändå finns det något motsägelsefullt i dagen.

Det är långfredag och påskens berättelse är vid sitt lågvattenmärke. En sargad man hänger på korset, oskyldigt dömd, ensam. En man med goda avsikter och kärleken som verktyg har gett sitt liv för sitt budskap till dig och mig.

Vårens första krokusar tränger upp på överraskande ställen och ljuset blir så starkt att du får gräva fram dina solbrillor, men ändå är det mörkt och dystert i påskens berättelse.

Men vi stannar inte på svarta rutan, vi blir inte i mörkret, vi får komma ut i vårluften. Jesus lämnar graven, han segrar över en av de största rädslorna som vi bär på – döden. Han säger till dig att du får hänga med på det erbjudandet. Jag har inga svarta rutor reserverade för mina får.

Jag har inga svarta rutor reserverade för mina får.

Påsken är ett drama i många akter. Stora förväntningar, jubel, svek, ensamhet, död. Liv utan gränser, ljus och glädje, framtid.

Påsken handlar om ditt och mitt liv, för också våra liv är fyllda av olika starka känslor. Vi vandrar genom påskens olika stämningar i Matteuskyrkan och jag vet att ditt liv också är en del av den berättelsen.

‍Freddi Wilén, tf kyrkoherde