19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Kyrkans lägerveckoslut erbjöd fridfulla dagar för ukrainska flyktingar

14.06.2022, 12:12
Ett planerat dagsprogram, dukade matbord och tid för både samvaro och egen reflektion. Församlingarnas läger kan i bästa fall erbjuda några dagar av sinnesfrid för den som är på flykt undan kriget.
Ukrainalaiset tutustuvat veneveistämöön

Helsingfors församlingar arbetar på flera olika språk och det var det ryskspråkiga teamet som kom på att erbjuda sitt vårläger till ukrainska barnfamiljer på flykt.

– Vi hade redan en lägergård bokad för ett veckoslut i maj och tyckte att det kändes aktuellt och relevant att rikta lägerverksamheten till flyktingarna, berättar församlingspastor Vladimir Blaginin som arbetar med ryskspråkiga medlemmar i Helsingfors evangelisk lutherska församlingar.

Tidigare i våras hade teamet ordnat en del kvällsprogram riktat till nyanlända ukrainare, bland de egna medlemmarna fanns sedan tidigare såväl ukrainsk- som ryskspråkiga personer. Med lägret hoppades man kunna erbjuda något mer än bara någon timmes samvaro.

Sammanlagt 44 personer, varav 12 barn, nappade på erbjudandet och åkte iväg till Kuggom i Lovisa en helg i maj. Lägrets tema var ”hopp” och på programmet fanns olika lekar och spel för att bekanta sig med varandra, morgon- och kvällsandakter, eget barnprogram samt ett besök till Kuggoms träbåtssnickeri.

– Besökte vid båtverkstaden blev en succé, det var så populärt och vi höll på att försena oss till följande måltid eftersom det fanns så många frågor, berättar Blaginin som är positivt överraskad över att lägerdeltagarna var så intresserade och orkade engagera sig i något helt nytt.

Han tänker att det hade varit fullt normalt att inte orka intressera sig så värst mycket när man är tyngd av sorg och stressad över situationen som flykting.

– Kanske kan den lilla bubbla utanför vardagen som ett läger ofta skapar, ge en känsla av frihet. Det i sin tur kan ge helt ny kraft att orka vidare, när man fått vistas lite utanför sin dagliga situation, funderar församlingspastor Anna Lewing som också arbetar inom det ryskspråkiga arbetet i Helsingfors församlingar.

En grupp sitter samlad runt ett bord och samtalar.

Det fanns också mycket tid för fri samvaro och diskussion. Många berättade vad de varit med om och delade sina erfarenheter med varandra. Stämningen var förstående och vänlig. Med på lägret fanns också ett spädbarn som hade fötts under krigets allra första veckor.

– Hen var ett underbart soligt och gulligt barn som vandrade från famn till famn under helgen. Barnets glädje smittade av sig till oss alla, det fanns något djupt berörande i att hen som var så liten och fin också befann sig på flykt från samma krig som alla andra på lägret, säger Blaginin.

För de äldre barnen erbjöd lägerhelgen en chans att träffa lite nya vänner och göra roliga saker tillsammans med andra barn. Också språkmiljön – en helg helt på ryska och ukrainska – blev ett andningshål för många.

– Att gå i skola och lära sig finska är förstås jätteviktigt, samtidigt som det är stressigt för många barn. En lägerhelg kan lätta lite på språkstressen och låta barnen vila från allt det nya ett tag, säger Lewing.

Vad kan kyrkan göra för ukrainarna i Finland just nu?

– Ukraina är inte så sekulariserat som Norden, för många ukrainare är kyrkan och andlighet en viktig och närvarande del av vardagen som man behöver för att må bra. Diakoni och ekonomisk hjälp är otroligt viktig, men vi ska inte glömma vårt kärnbudskap i evangeliet. Vi kan erbjuda en andlig gemenskap, be för varandra och vandra sida vid sida som medmänniskor, säger Blaginin

I responsen från lägret kom det också fram att andaktslivet och den andliga gemenskapen hjälpte deltagarna att må bättre, smärtan lättade och många kände större frid än tidigare under lägret.

En barngrupp umgås utomhus vid en sportplan.

Till hösten tror Blaginin att gratis hobbygrupper för barn kommer att vara viktigt eftersom få flyktingföräldrar har möjlighet att betala för barnens hobbier. I församlingen erbjuder man också mamma-barn-grupper både under veckan och på helgerna.

– Under sommaren träffas vi till gudstjänst varje söndag. På kyrkkaffet finns det goda möjligheter att umgås, hjälpa och stöda varandra. Vi har medlemmar som flyttat från Ukraina till Finland redan för flera år sedan, så det finns också möjlighet till kamratstöd, säger Blaginin.

Mera information om det ryskspråkiga arbetet inom Helsingfors församlingar hittas på församlingarnas hemsidor och på Facebook. Det är också möjligt att beställa ett nyhetsbrev via hemsidan.