24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Hela Helsingfors

Känner du dig ensam eller behöver du hjälp?

20.03.2020, 08:38
På grund av coronaviruset håller församlingarna paus i alla verksamhet men vi församlingsanställda finns kvar för dig, även om vi till stor del jobbar på distans. Ta gärna kontakt ifall du behöver prata! Det är viktigt att ingen blir ensam med sina tankar och frågor. Du når oss per telefon, e-post och via sociala medier. Vår samtalstjänst är också öppen alla dagar, där kan du tala helt anonymt med utbildade frivilliga eller kyrkligt anställda med tystnadsplikt.
Kuvassa naisen käsissä oleva kännykkä

‍Kyrkans samtalstjänst består av chatt, brev-, nät- och telefonjour

Telefonjourens nummer är 0400 22 11 90 (från utlandet +358400221190) och dejourerar varje kväll kl. 20-23.

Chattjouren är öppen må-to kl. 19-23 och finns på adressen www.samtalstjanst.fi. Nätjouren hittar du under samma adress.

Du kan dessutom skriva ett handskrivet brev till Kyrkans brevjour, PB 210, 00131 Helsingfors.‍ Breven besvaras inom en eller ett par dagar.

Extra öppet även dagtid fram till påsk

Med anledning av coronasituationen förlänger Samtalstjänsten sin öppethållning från och med onsdagen den 18.3.2020 så att telefonjouren även svarar dagtid mellan kl. 10-13 och chatten på samma sätt även dagtid mellan kl. 13-16.‍

Lokalförsamlingen finns nära dig

D‍et finns tre svenskspråkiga församlingar i Helsingfors, alla anställda är nåbara för samtal.

Anställda i Johannes församling (centrum och Arabia)

Anställda i Matteus församling (östra Helsingfors)

Anställda i Petrus församling (norra och västra Helsingfors)

Ta gärna kontakt med oss! Ingen ska behöva vara ensam!

Diakonin hjälper i alla lägen

Församlingens diakoniarbetare finns till för dig. De är yrkesutbildade inom socialtjänst eller hälsovård och du får komma till dem med stort och smått.

De har tystnadsplikt och finns till för både samtal och för praktisk hjälp med tex bidragsansökningar till FPA och socialtjänsten eller annan kontakt med myndigheter.

Diakonin i Johannes församling (centrum och Arabia)

Diakonin i Matteus församling (östra Helsingfors)

Diakonin i Petrus församling (norra och västra Helsingfors)

Chatta och följ med oss live på sociala medier

Församlingarna har egna konton i flera kanaler på sociala medier. Där sänder vi bl.a. söndagens gudstjänst och andra former av evenemang och gemenskaper live:

J‍ohannes församling på facebook och instagram.

Matteus församling på facebook och instagram.

Petrus församling på facebook.

‍Kolla också in våra gemensamma konton Kyrkan i Helsingfors på facebook och instagram.