18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Hela Helsingfors

I Helsingfors kan samkönade par nu vigas i elva församlingar

06.11.2018, 15:13
Församlingsrådet i Domkyrkoförsamlingen beslöt enhälligt vid sitt möte den 5 november att Domkyrkoförsamlingens samtliga utrymmen står till förfogande för alla församlingens medlemmar. Beslutet innebär att samkönade par i fortsättningen kan boka församlingens lokaler för vigsel enligt gängse bokningssystem.
Kuvassa Helsingin tuomiokirkko

Domkyrkoförsamlingen har tre populära vigselkyrkor på sitt område: Domkyrkan, Gamla kyrkan och Sveaborgs kyrka. Lokalerna går att boka från och med den 6 november.

I Helsingfors har nu elva församlingar i den evangelisk-lutherska kyrkan öppnat sina lokaler för välsignelse eller vigsel av samkönade par. Dessa är Haga, Hertonäs, Berghäll, Malm, Munksnäs, Paavali, Baggböle och Tölö finska församlingar. Därtill är kyrkorna i Åggelby och Botby tillgängliga på kyrkoherdens beslut.

Begäran om hindersprövning kan riktas till alla församlingar i Helsingfors.

Alla församlingar hyr också ut sina lokaler för festligheter. Största delen av församlingarna hyr också ut de sakrala utrymmena. När det är frågan om bön eller kyrkliga förrättningar är användningen av lokalerna vanligen avgiftsfri. Kontrollera frågan med församlingen.