19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Församlingsrådet föreslår Patricia Högnabba som tf kyrkoherde

08.11.2018, 21:01
Ärendet går nu vidare till Borgå domkapitel som fattar det slutgiltiga beslutet gällande vikariatet. Domkapitlet sammanträder nästa gång den 13 november.

Kyrkoherden i Matteus församling Stefan Forsén har blivit tjänstledig för en period på tre år för att sköta en direktörstjänst vid den kyrkliga samfälligheten i Helsingfors.

Under tjänstledigheten kommer en tf kyrkoherde att leda församlingen. Fyra personer har visat intresse för vikariatet.

Församlingsrådet gav sitt utlåtande i frågan vid sitt möte den 8 november. De föreslår att församlingspastor Patricia Högnabba ska förordnas till tf kyrkoherde i Matteus församling.

För tillfället sköter församlingspastor Patricia Högnabba kyrkoherdetjänsten under en övergångsperiod.