19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Församlingsanställda deltar i spårningsarbetet av coronaviruset

23.10.2020, 13:00
Helsingfors församlingar hjälper staden i spårningsarbetet gällande exponering och smittor av corona. Sammanlagt 14 anställda från församlingarna hjälper under två veckor Helsingfors stad med att kontakta personer som blivit exponerade för smitta.
Kuvassa koronavirus tähtäimessä kännykkä ja taustalla ihmisiä

Diakoniarbetarna och prästerna som deltar i spårningsarbetet representerar nio olika församlingar samt avdelningen för det gemensamma församlingsarbetet i Helsingfors. De förflyttas för två veckor till ämbetshuset i Berghäll där de jobbar med att nå helsingforsare som blivit exponerade för smitta. Den extra insatta hjälpen ger staden tillräckligt med tid för att utbilda fler av stadens egna anställda, och därmed svara på det ökade behovet av spårningsarbetare.

Coronasituationen förändras snabbt i Helsingfors. Församlingarna vill arbeta för att läget ska förbli under kontroll även i fortsättningen.

"Genom att handla förutseende är det möjligt att undvika bredare begränsningar eller en fullskalig nedstängning. Den informationen har vi försökt ta fasta på. Vi har ett brett kunnande inom församlingarna och deltar gärna i all verksamhet där vi kommer helsingforsarna till hjälp", säger Juha Rintamäki som är direktör för den kyrkliga samfälligheten i Helsingfors.

Enligt Rintamäki är det församlingarnas uppgift att stärka helsingforsarnas hopp och förtröstan på att vi kommer klara oss genom det här tillsammans. Vårens coronaläge var nytt och vi orkade eftersom sommarens frihet hägrade framför oss. Nu utmanar situationen oss igen och framför oss ligger allt mörkare årstider.

"Därför är det viktigt att se till, att vi med våra egna handlingar nu inte understöder spridningen av viruset. Om vi nu genomför de nödvändiga åtgärderna så finns det större förutsättningar för att få fira en gemensam jul om några veckor", säger Rintamäki.

Julen är inte inhiberad

Julen är inte inhiberad i år heller, församlingarna förbereder, idéar och utvecklar som bäst verksamheten så att coronasituationen tas i beaktande.

"Förstås oroar det mig hur coronaläget kommer påverka kyrkans verksamhet i julfirandet. Därför funderar församlingarna nu över hur man kunde föra fram julens budskap på alternativa sätt utomhus och genom sociala medier", säger Rintamäki.

Jul blir det ändå varje år och församlingarna kommer hitta sätt att fira julen på ett tryggt sätt.

"Dessutom är julen redan färdig utan våra storartade förberedelser. Den perfekta julen kommer inte genom att finslipa på detaljerna utan någon helt annanstans ifrån."