18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Hela Helsingfors

Församlingarnas mathjälp fortsätter men på flera utdelningspunkter

14.03.2020, 23:07 /  päivitetty 29.04.2020, 06:55
Församlingarna delar ut färdiga matkassar sedan de gemensamma måltiderna och matutdelningen stängts. Tänk på tryggheten för alla som besöker utdelningen och lämna ett säkerhetsavstånd (2 meter) till andra.
Vasemmalla käsi pitelee ruokakassia, josta pilkottaa purjosipuli. Keskellä haarukka vihreällä taustalla. OIkeassa pitsinen kassi, jossa on banaani.

För att minska spridningen av coronaviruset är matutdelningen i Kvarnbäcken och församlingarnas gemensamma måltider på paus.

Mathjälpen fortsätter dock i förändrad form: matprodukter packas färdigt i så kallade akutkassar. Det är inte möjligt att påverka innehållet i de färdigt packade kassarna så utdelningen av dem löper snabbt. Genom att sprida på utdelningen undviker man folksamlingar, också köbildning försöker man aktivt undvika.

Utdelningen startade måndagen den 16.3 och fortsätter tills vidare. Dagligen delas ca 2000 akutkassar ut. För transporter och koordinering av akutkassarna svarar Helsingfors stad och samfällighetens utvecklingsprojekt för mathjälp.

Kassar delas ut vardagar månfre med start kl 13 så länge kassarna räcker till:

• Matteuskyrkans Livsrum, Åbohusvägen 3 (OBS! Utdelningen i Matteuskyrkan har varit under hårt tryck. Om det är möjligt att söka sig till en annan utdelningspunkt så rekommenderar vi det.)
  • Malms Livsrum, Pehrstået 16
  • Diakonihuset Hermanni, Tavastvägen 73
  • Gårdsbacka: Lekparken Kiikku, Skolvan 6

(Varustamo-Livsrum är den kyrkliga samfällighetens mångsidiga diakonicentra som är under utveckling.)

Samt på följande ställen kl. 13 så länge som kassarna räcker till:

• måndagar på verksamhetscentralen Jenny i Malmgård, Beckersvägen 9
  • tisdagar i Sockenbacka kyrka, Skinnhandlargränden 4
  • onsdagar i Munkshöjdens kyrka, Raumovägen 3
  • torsdagar i Hoplax kyrka, Vespervägen 12
  • torsdagar kl 16.30 i Andreaskyrkan, Högbergsgatan 22 A

Uppgifterna kan kompletteras senare.

Obs! Tänk på tryggheten för alla som besöker utdelningen och lämna ett säkerhetsavstånd (2 meter) till andra. Rör också endast vid den kass som du hämtar åt dig själv (1/person).

Mathjälpen arrangeras under undantagsförhållandena pga av coronaviruset i samarbete med Helsingfors församlingar, Helsingfors stad, Kvarnbäckens matutdelning och Hurstin Apu.