19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Fel vid leverans av kandidatfotografier

30.09.2022, 17:11 /  päivitetty 30.09.2022, 18:02
Det har uppstått fel vid leveransen av kandidatfotografier inför församlingsvalet. En del kandidater har inte fått den bild som de hade förväntat sig få. Detta har förståeligt nog väckt både förundran och kritik.
Församlingsvalet 2022

Med anledning av församlingsvalet har kandidaterna haft möjlighet att låta fotografera sig.

I dag den 30.9 har bilderna levererats till kandidaterna och då uppdagades att en del kandidater inte fått den bild som de förväntat sig att få.

Församlingarnas samarbetspartner bekräftar att en del kandidater verkligen har fått fel bild, detta på grund av ett misstag hos fotoleverantören. Felet kommer att rättas till och för säkerhets skull kommer bilderna skickas på nytt till alla kandidater under veckoslutet, dock senast tisdag 4.10.

Kandidaternas kandidatnummer bekräftas på måndagskväll den 3.10 och ombrytningen av samtliga kandidatlistor sker under tisdagen den 4.10 eftersom listorna, på grund av tryckeritidtabellen för valbrevet, måste vara klara på onsdagsmorgon den 5.10. Valbrevet skickas till alla röstberättigade i valet.

Den knappa tidtabellen pressas ytterligare av det stora antalet kandidater i Helsingfors – samtidigt som vi gläds över varje kandidat.

Vi beklagar att fotoarrangemangen inte har genomförts på det sätt vi önskade. Vi kommer noggrant se över helheten, såväl inom valorganisationen som tillsammans med vår samarbetspartner.