20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Hela Helsingfors

Fattiggumma i Johanneskyrkan – kollekt går till tiggare

09.10.2019, 12:04
Har du märkt att det har flyttat in en liten gumma i vapenhuset? Fattiggumman är ett verk av konstnären Matti Pekonen. Den kollekt som samlas in går i huvudsak till tiggare i stan.
Fattiggumma i Johanneskyrkan

Skulpturen Vaivaismummo (Fattiggumma) är en nutida tolkning av den traditionella fattiggubben. De pengar som samlas in går i huvudsak till östeuropeiska romer som tigger på gatorna. Skulpturen kan enkelt förflyttas från ställe till ställe. Tidigare har den stått vid Kampens kapell, Helsingfors Diakonissanstalt, domkyrkorna i Åbo och Tammerfors och i Berghälls kyrka.

Skulpturen är en del av utställningen Käsiin Kirjottu (tecknad i hand) som har ställts ut i Helsingfors, Vanda, Åbo och Tammerfors. Utställningen är avsedd för barn i åldern 7–12 år och den berättar om orsakerna till varför människor tigger på gatorna. Skulpturen är gjord av konstnären Matti Pekonen.

Fattiggubbar är en 400 år gammal finsk tradition. Skulpturerna, som ofta var gjorda av trä, brukar stå utanför kyrkor för att samla in kollekt till förmån för de behövande på orten. Skulpturernas guldålder var efter det finska kriget i början av 1800-talet. Vissa soldater som kom hem från fronten hade amputerade armar och ben och kunde därför inte försörja sig. Då blev de modeller för skulpturerna som samlade in pengar till deras förmån. I samtida Europa var det knappt någon som skildrade funktionshindrade på samma sätt. Skulpturerna skapade ett sätt att anonymt hjälpa andra och detta kan antas utgöra grunden för den moderna skandinaviska välfärdsstaten där man med hjälp av skattemedel finansierar offentliga tjänster.