Hjälp att stiga ut ur cirkeln
– Vi är inte specialistläkare eller ekonomirådgivare som skickar dig vidare till nästa lucka ifall vi inte vet svaret på din fråga. Vi lyssnar till dig så som den du är.
Så säger
Ann-Sofie Öist, familjerådgivare och psykolog på kyrkan i Helsingfors, när hon
beskriver den samtalstjänst som församlingarna erbjuder varje kväll mellan
klockan 20–23. Vem som helst kan ringa samtalstjänsten, i andra ändan svarar
utbildade frivilliga eller kyrkligt anställda med tystnadsplikt.
– Mötet med
en annan människa är väldigt viktigt, att jag upplever att någon lyssnar på mig
och verkligen försöker förstå och sätta sig in i min situation. Kanske finns
det varken svar på mina frågor eller en lösning på mitt läge, men vi kan
förundras tillsammans över situationen, säger Öist.
Enligt
henne kan det ibland redan hjälpa att få stanna upp tillsammans med någon
annan.
– Kanske
kan den som lyssnar ställa några frågor som gör att du själv kommer på vilka
vägar vidare du de facto har.
Att möta
människan oberoende av vilken situation hon befinner sig i just nu, hör till
kyrkans grunduppdrag.
– Vi
försöka se människan som helhet. I kyrkan är vi också vana vid att möta folk i
väldigt olika situationer.
Sätt ord på
det
Vid sidan
av telefonjouren erbjuder kyrkan också en chattjour som under sommaren är öppen onsdag –
torsdag mellan klockan 18 – 20.
– Att
chatta istället för att ringa har både för- och nackdelar, konstaterar Jessica
Högnabba, studentpräst och en av dem som svarar på kyrkans chattjour.
När
kroppsspråket, alla verbala nyanser, tonlägen och naturliga pauser saknas blir
kommunikationen otydligare.
– Jag måste
ställa fler frågor via chatten än när jag talar med någon i telefon, det är så
lätt att missförstå varandra när man skriver. Å andra sidan ser jag själva
skrivandet, och det att du själv kan läsa igenom vad du skrivit, som en del av
den själavårdande processen.
När ska man
ta kontakt?
– När du
fastnat i ett mönster och du märker att du har svårt att komma vidare, ring!
säger Öist.
Det är
Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland som står bakom samtalstjänsten, som också
medlem i Delegationen för de etiska principerna för frivillig telefon- och
näthjälp PuhEet och i det internationella IFOTES-förbundet (International
Federation of Telephone Emergency Services). Kyrkans samtalstjänst fungerar
både på svenska och finska.
>
Det hjälper
att prata
•Samtalstjänsten
består av chatt, brev-, nät- och telefonjour.
•Chattjouren
har öppet onsdag och
torsdag kl. 18-20 och finns
på adressen www.samtalstjanst.fi Från och med den 14.8 har chatten öppet må-to.
•Nätjouren
hittar du under samma adress, breven besvaras inom en eller ett par dagar.
•Telefonjourens
nummer är 0400 22 11 90 (från utlandet +358400221190) och dejourerar varje
kväll kl. 20-23.
•Du kan
dessutom skriva ett handskrivet brev till Kyrkans brevjour, PB 210, 00131
Helsingfors.