19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Med metron till musiken 2016: "Beröring"

09.05.2016, 14:05 /  päivitetty 09.05.2016, 14:07

Konsertserien Med metron till musiken ljuder åter hela sommaren i kyrkorna längs metrospåret i östra Helsingfors. Under sina 15 verksamhetsår har konsertserien funnit sin trogna publik, och blivit ett synligt inslag i musiklivet. Konsertserien, som arrangeras av fem församlingar i östra Helsingfors (Herttoniemen seurakunta, Mikaelin seurakunta, Vartiokylän seurakunta, Vuosaaren seurakunta och Matteus församling), erbjuder högklassiga musikupplevelser i turvis olika kyrkor varje tisdag kväll från början an juni till slutet av augusti.

Temat för sommarens konserter är "beröring". Detta ord kan föra tankarna till musikens (och alla andra konstnärliga uttrycksformers) förmåga att beröra känslomässigt, men också den rent fysiska beröring det innebär att spela ett instrument. I år vill vi dessutom speciellt bjuda in synskadade, för vilka beröring är av alldeles speciell betydelse. Konsertseriens broschyr trycks i punktskrift, och synskadade kan få konserternas programblad (huvudsakligen på finska) per e-post på förhand från Vuosaaren seurakunta -församlingens kansli.

Vi hoppas av vår konsertserie även denna sommar skall vara till glädje för, och framför allt beröra er lyssnare. Med metron kommer man till musiken – också längre ifrån! Varmt välkommen till våra konserter!