24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Hela Helsingfors

Maria Ylipää är årets Jesus

17.02.2017, 10:35 /  päivitetty 17.02.2017, 12:17

Påskvandringen Via Crucis får i år en kvinnlig tolkning. Skådespelare Maria Ylipää gör rollen som Jesus.

Också andra bärande roller görs i år av kvinnor. Maria Nenonen spelar Petrus, Tuulia Eloranta är Pilatus och Minna Koskela Herodes.

mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-language:FI">Veli-Pekka Hännisen
"Times New Roman";mso-fareast-language:FI"> har skrivit texten för årets vandrande påskspel, regissör är Ville Saukkonen.

"Times New Roman";mso-fareast-language:FI">

Via Crucis inleds på långfredagen den 14.4. kl. 21.30 i Kajsaniemiparken. Vandringsrutten går sedan via Finlands Bank till Domkyrkan där spelet slutar med korsfästelsen. Ifjol följde 15 000 personer föreställningen. Via Crucis uppförs för 22:a gången i Helsingfors.

Påskpelet arrangeras av den ekumeniska föreningen Via Crucis – Ristin Tien Tuki ry i samarbete med Helsingfors Domkyrkoförsamling.

mso-fareast-language:FI">Mera inforamtion ger producent
Milla Tommila tel .044 2945522, viacrucis@evl.fi.