18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Petrus församling

Lekholmen smällde rekordet på slutrakan

13.08.2021, 11:02
Säsongens sista "Lekisonsdag" samlade knappa 60 ungdomar på församlingarnas lägerö Lekholmen.
Gruppbild på ungdomar som deltagit i Lekisondag.

– Sommarens rekord under ett evenemang är 58 personer, och det var crazy, under årets sista Lekisonsdag, säger Alina Granö som jobbat som holmungdomsledare under sommaren.

"Lekisonsdag" är en kvällssamling för ungdomar ute på församlingarnas lägerö Lekholmen i Helsingfors skärgård. Programmet består av grillmat, andakt och någon aktivitet. Turbåten går femtiden från Hagnäs och man är tillbaka runt tiotiden i stan. Som namnet säger ordnas samlingen varje sommaronsdag, när Lekholmen är öppen.

– Sakta men säkert steg antalet deltagare varje vecka under sommaren. Våra unga vuxna kvällar på holmen har också varit relativt populära med 20–30 deltagare per gång, säger Granö.

En ung kvinna bakom ett skrivbord.

Hitta tillbaka

Holmungdomsledarna har satsat hårt på marknadsföring och sociala medier i sommar.

– Vi har bombaderat folk på snapchat, facebook, whatsapp och instagram både privat men också via grupper. Lite svårigheter har vi haft pga. att holmen var stängd i fjol men vi har börjat bygga upp det igen, säger Granö.

Oftast är det gemenskapen på Lekholmen som lockar folk tillbaka. Det vill man också satsa på genom att erbjuda olika program och en trevlig vistelse för alla som besöker holmen.

– Sommaren har gått bra skulle jag säga. Oberoende av coronasituationen så har vi nog kunnat njuta av sommaren här och hunnit med allt möjligt roligt. De är ju ganska unikt att ha ett ställe som Lekholmen och en öppen verksamhet så de är vi tacksamma för. Själv gillar jag känslan då man har jobbat hårt för att andra ska ha det roligt och bra och så ser man att folk trivs och njuter om att vara på Lekis.

Den öppna verksamheten på Lekholmen är nu stängd. Varmt välkommen åter nästa sommar!

‍Läs mera om Lekholmen här