24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Petrus församling

Insamling för Östersjön fick församlingarna i plurret – se bildbevisen här

05.04.2021, 12:49 /  päivitetty 05.04.2021, 19:21
Insamlingsmålet tusen euro för Östersjön uppnåddes på skärtorsdag och våra svenska församlingsteam fick kasta vinterpälsen lagom till påskhelgen. Stort tack till alla som understött kampanjen!
En man står på en brygga. Det är vinter, han ser ut över havet. Han har simmössa på och en handduk kring halsen.

Tre team anställda från alla tre svenska helsingforsförsamlingar lovade simma på påsken ifall vi får ihop tusen euro för Östersjön. Det här är vårt sätt att delta i kyrkans kampanj ”Ekofasta” som i år fokuserar på rent vatten.

– Jag är uppvuxen i skärgården. Östersjön är en del av mitt själslandskap, en del av mitt Barösund där jag växte upp. Glad att jag kan göra något smått för mitt älskade hav, säger ungdomsarbetsledare Christer Romberg som deltar i utmaningen.

Också tf kyrkoherde Helene Liljeström från Matteus församling tycker att årets tema känns viktigt att uppmärksamma.

– I år har jag tänkt särskilt mycket på att det är hemskt att så mycket smuts och skräp och plast slängs i vattnet på grund av att snön dumpas i havet! Varje gång jag ser en lastbil fullastad med snö från gatorna känns det riktigt jobbigt, säger Liljeström.

Målet uppnåddes på skärtorsdagen och för tillfället har 1005 euro inkommit via insamlingen för John Nurminens Stiftelse, som ligger på Facebook. Många har också valt att donera direkt till stiftelsen. Sammanlagt har åtminstone 1300 euro donerats genom Ekofasta-kampanjens understödare.

– Vi tackar alla som deltog i Helsingfors svenska församlingars kampanj och på så sätt stödde vårt Östersjöarbete. Tillsammans kan vi rädda Östersjön och dess arv, säger Erkki Salo, chef för medelanskaffning vid John Nurminens Stiftelse.

Syftet för John Nurminens Stiftelse, som grundades 1992, är att rädda Östersjön och dess kulturarv för framtida generationer. Du kan läsa mera om stiftelsens arbete här.

Videobevis på Facebook

– Det känns helt fantastiskt, wow! sa projektledare Kajsa Sjöberg när hon kom upp ur det iskalla vattnet, hårt peppad av sina lagkamrater i Petrus församling.

Teamet från Matteus församling inledde sitt dopp med psalmsång, Johannes församling avslutade i bastun.

Du kan se alla härliga badvideon på Facebook @kyrkanihelsingfors

Ekofasta är Evangelisk-lutherska kyrkans fastekampanj som lyfter fram omsorg om miljön. År 2021 arrangeras Ekofastan för nionde gången och genomförs som ett samarbete mellan Kyrkostyrelsen, Finlands svenska Marthaförbund, Finska missionssällskapet och Domkapitlet i Borgå stift. Temat är Vårda vattnet!