20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Petruskyrkan

Petruskyrkan invigdes under festliga former

10.03.2019, 22:19
Petrus församlings första helt egna kyrka invigdes på söndag eftermiddag i Månsas. Samtidigt firades också Petrus församlings tioårsjubileum. Kyrkan var fylld till bristningsgränsen.
Fullsatt församlingssal

– Det här är en glädjens dag för församlingen och hela stiftet. Det är en lång längtan som nått sitt mål, sa biskop Björn Vikström.

Cirka 300 personer deltog i festligheterna på söndag eftermiddag när kyrkan på Skogsbäcksvägen 15, strax bakom köpcentret i Månsas, invigdes officiellt.

I samband med invigningen firades även Petrus församlings tioårsjubileum. Också församlingens nya förtroendevalda kallades upp och blev välsignade och tackade för sin insats.

Efter mässan bjöds det på laxsoppa och kaffe med tårta.

Kyrkpressen var på plats och beskriver feststämningen så här.

Puls flyttar till Månsas

Såväl kansli som personal och lärjungaskolan Transform har nu flyttat från de tillfälliga utrymmena i Haga till Petrus församlings nya knutpunkt i Månsas.

– De flesta grupper och annan regelbunden verksamhet fortsätter träffas på samma platser som förut terminen ut, säger Rebecka Björk, projektkoordinator i församlingen.

Församlingens gudstjänster fortsätter i stor utsträckning som förut - med ett undantag: Efter invigningen flyttar Puls-gudstjänsten till Månsas, också tidpunkten ändrar till söndagar klockan 15.‍