20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Matteus församling

Nytt kafé i Matteuskyrkan serverar förmånlig mat av matsvinn

30.01.2018, 17:20 /  päivitetty 30.01.2018, 18:41
En ny lunchrestaurang har sett dagsljus i Matteuskyrkan i Östra centrum. På Snellu Café kan du välja lunchens pris enligt din plånbok och målet är att upp till 70 % av råvarorna är så kallat matsvinn, alltså fullt ätbar mat som riskerar att kastas bort i matbutikerna.

Lunchrestaurangen Snellu Café finns bredvid kyrksalen i bottenvåningen av Matteuskyrkan. Kafét körde igång i mitten av januari.

- Vårt mål är att upp till 70 % av råvarorna ska komma från matsvinn. Vi får in ny mat varje dag, och dagens leverans avgör hur nästa dags meny ser ut. Vi samarbetar med matsvinnsrestaurangen Loop med transporterna, säger Mare Kinanen som är ledande diakoniarbetare för specialungdomsarbetet Snellu.

Snellu hör till Helsingfors kyrkliga samfällighet och det är Snellu som är värd för restaurangen i Matteuskyrkan. Utöver två professionella köksarbetare sysselsätter kafét unga som annars har svårt att få jobb. Restaurangen har fått bidrag från Europeiska socialfonden (ESF) för att i framtiden erbjuda praktikplatser och arbetsprövning.

Betala extra för din nästa

Än så länge är restaurangen bara öppen lunchtid klockan 11-12.30. Lunchen kostar 2 euro, men den som vill kan betala 5 eller 10 euro och samtidigt göra en god gärning: de extra slantarna används till att stöda diakoniklienters måltider på kafét.

- Så fort vi får hit de rätta möblerna kan vi förlänga öppethållningstiderna och erbjuda kaféprodukter. Då ska det också bli möjligt att beställa catering från Snellu Café, säger Kinanen.

Valokuva
Matti Orava ansvarar för köket i Snellu café och Johanna Sademaa för matsalen. Johanna betjänar också på svenska. Foto: Eila Jaakola.

Konceptet för Snellu Café heter Waste&Feast. Tanken är att det ska bli en modell som kan kopieras också till andra församlingar i Helsingfors och Finland.

- Ordet Waste (sv. avfall) berättar att vi jobbar ekologiskt och deltar i EU:s gemensamma målsättning att minska matsvinnet, förklarar Kinanen.

- Och Feast (sv. fest) berättar att det alltid är en fest att äta tillsammans. Det är också en fest varje gång en person som har svårt att komma in på arbetsmarknaden får chansen att göra ett meningsfullt arbete.

Matteuskyrkan är Matteus församlings kyrka, och alltså ett svenskt rum i Helsingfors. Också Matteus församling är med i projektet.

- Det känns roligt att vi fått hit ett kafé, säger Stefan Forsén som är kyrkoherde i Matteus församling.

- Tack vare kyrkans centrala läge är det verkligen optimalt att vi nu också kan erbjuda en mötesplats med låg tröskel. Jag hoppas att många svenskspråkiga i östra Helsingfors ska hitta till kafét.

Text: Liisa Mendelin

Den här artikeln publicerades först i Kyrkpressens lokala Helsingforssidor. Här hittar du fler liknande artiklar!