25.04. Grattis: Markus, Mark, Marco | Respons
Matteus församling

Stilla veckan och påsken 2021 i Matteus församling

08.03.2021, 14:37 /  päivitetty 04.04.2021, 11:23
Vi går in i vår andra "coronapåsk", men påskfirande blir det oberoende! Välkommen med på Matteus församlings gudstjänstturné under påsken och stilla veckan!
Sirliga blad i olika färger mot en guld bakgrund.

Under stilla veckan och påsken sänder vi gudstjänster från olika kyrkor på församlingens område:

• Palmsöndag 28.3 kl. 10 från Matteuskyrkan
  • Skärtorsdag 1.4 kl. 18 Fottvättning och taizésånger från Matteuskyrkan - se video nedan
  • Långfredag 2.4 kl. 10 från Brändö kyrka
  • Påskdagen 4.4 kl. 10 från Degerö kyrka
  • Annandag påsk 5.4 kl. 18 Svensk-engelsk gudstjänst från Botbygårds kapell

Följ gudstjänsten via Matteus församlings Facebooksida och delta i gudstjänstgemenskapen i kommentarsfältet. Gudstjänsterna från Matteuskyrkan laddas också upp på församlingens Youtube-konto samt hemsida.

Efter gudstjänsten dricker vi kyrkkaffe över nätet tillsammans med någon av församlingens medarbetare.

Välkommen med i påskens gemenskap – över nätet!

Titta in i kapellet på retreatgården Snoan

Kan man stilla sig online? Finns det påskstämning på nätet? Testa att titta in i kapellet på retreatgården Snoan under påsken! Vi sänder hela påskhelgen torsdag till söndag, dag som natt, från kapellet. Det finns alltid möjlighet att titta in och stilla sig en stund: https://www.facebook.com/Snoan

Tideböner varje dag kl 9, 12, 18 och 21.

Påskbrasa med påskens sånger och hälsningar på lördag klockan 19.

Varje kväll kan du också se en kvällsandakt med bibelläsning och musik från Snoan. Andakterna är ett samarbete med Matteus församling och du hittar dem på Snoans och vår egen Facebooksida varje kväll kl. 19. Serien är en repris från ifjol.

Påskfönster och påskvandring

I samma kyrkfönster, i bottenplan mot Stoa där vi hade krubban i julas, kommer vi nu att bygga upp en påskträdgård. Trädgården brukar vanligtvis finnas inne i kyrksalen men för att du säkert ska kunna ta del av den också i år kommer den undantagsvis att byggas upp i fönstret i år. Välkommen på promenad förbi Matteuskyrkan, fr.o.m. palmsöndag är trädgården på plats. Åbohusvägen 3, Östra centrum.

Den årliga påskvandringen för dagisbarn och yngre skolbarn kommer i år att finnas tillgänglig på webben. Vår barnarbetsledare Catarina kommer posta alla stationer med bild och text på vår Facebooksida så att var och en kan ta del av en virtuell vandring mot påsken.

Nattvard varje torsdag

Vi samlas högst sex personer åt gången i Matteuskyrkan och vid behov kan också enskild nattvard firas.

Nattvard firas varje torsdag kl. 18 med undantag för skärtorsdag den 1.4.2021 då nattvard firas redan kl. 17.

Observera att den som vill fira nattvard måste anmäla sig på förhand till Juho Kankare tfn 050-3803957.

Vi iakttar självfallet alla säkerhetsföreskrifter.