19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Matteus församling

Med Metron till Musikens avslutningskonsert avbokad - sommarens konserter lyckades över förväntat

19.08.2021, 18:37
Kanttorit Niels Burgmann, Kirsi Lemponen, Mari Lamminen, Hanna Virtanen ja Katri Vanhamäki kuvattuna Myllypuron kirkon urkujen edessä. Kuva: Jenna Lehtonen.

- Det här har varit de betydande musikupplevelsernas sommar. Lyssnarnas respons förstärkte den underbara känslan av att spela inför en publik, summerar kantorerna Kirsi Lemponen och Katri Vanhamäki sommarens Med Metron till Musikens jubileumskonserter i östra Helsingfors kyrkor.

- Vi har fått njuta av högklassig musik i våra närkyrkor. Det är fint att konserterna kunde ordnas som planerat. Däremot är vi ledsna att alla som ville inte kunde delta i konserterna på grund av restriktionerna, tillägger kantor Mari Lamminen.

- Jag vet inte om det beror på att så få konserter har ordnats, men alla Med Metron till Musiken -konserterna har känts extra gripande.

Kantorerna beklagar sig över den avbokade avslutningskonserten, särskilt eftersom deras gemensamma uppförande tidigare har varit ett av årets höjdpunkter. Konserten kunde inte ordnas på ett säkert sätt med tanke på de rådande restriktionerna.

Det hjälps inte annat än att flytta avslutningskonserten till nästa år.

Musikerna som bokats för konserten får ändå sin lön, fast de inte kunde spela inför publik.

-De musiker som uppträtt, även inför en liten publik, har varit tacksamma för möjligheten.