19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Matteus församling

Matteus nya kyrkoherde Freddi Wilén vill hyvla ner trösklarna till kyrkan

03.01.2019, 13:05
– Jag blev präst för att göra trösklarna till kyrkan lägre. Det ska vara lätt att stiga in här, säger Freddi Wilén som jobbat sju år i Borgå svenska domkyrkoförsamling.
Freddi Wilén utanför Matteuskyrkan.

Freddi Wilén tillträdde som tf kyrkoherde i Matteus församling vid årsskiftet. Innan han blev prästvigd år 2012 jobbade han 15 år som radioredaktör vid svenska YLE.

– På radion toppade vi sändningen med de senaste nyheterna varje morgon. I kyrkan har vi berättat samma nyhet i 2000 år. På det viset har jag haft nytta av min bakgrund som journalist eftersom mycket i kyrkan också handlar om att lyssna in, förädla och återberätta så att budskapet blir tillgängligt för lyssnaren.

I Matteus hoppas Wilén kunna fortsätta och möjliggöra det fina och fungerande arbetet som redan existerar i församlingen. Utmaningen för en cityförsamling i dag är enligt Wilén att hänga med i utvecklingen.

– Omgivningen förändras snabbt och kyrkan måste reagera och ständigt leva med tummen på pulsen.

Själv vill han gärna satsa på vuxenarbetet och gudstjänstlivet i församlingen.

– För mig är gudstjänsten den plats där alla åldersgrupper, både höger- och vänsterhänta möts. Men det måste inte vara söndag – och varken bröllop eller begravning – för att man ska kunna sticka sig in i kyrkan. Jag hoppas att våra medlemmar vill komma förbi på en kopp kaffe i kyrkan när som helst. Läget här intill Östra centrums köpcenter är fantastiskt.

Freddi Wilén vikarierar Stefan Forsén som är tjänstledig under en period på tre år.