19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Matteus församling

Gemensamt Ansvar 2022 - delta i insamlingen här

01.02.2022, 15:40 /  päivitetty 04.02.2022, 10:37
Tre personer med text över deras munnar som en ansiktsmask. Texterna lyder

Den långa pandemitiden har satt spår i ungas och barns liv. De psykiska problemen och utmattning en bland unga ökar kraftigt. Många är ensamma och behöver nu akut din hjälp såväl i Finland som i världens katastrofområden.

Hjälpen går fram via församlingens diakoniarbete

20 % av intäkterna blir kvar i den insamlande församlingen för att användas för insatser för unga som har det svårt och för diakoniunderstöd.

Du kan delta i insamlingen på någt av följande sätt:

Gör en donation lätt via Mobile Pay-applikationen genom att skicka ett bidrag till numret 35750.

Gör en kontodonation enligt nedanstående uppgifter eller lätt via den här länken

Gemensamt ansvar insamlingens instruktioner.

Följ med Gemensamt Ansvar infoserien på Facebook

Från och med söndagen 6.2 efter mässan kl. 10 har vår diakon Mari Johnsons infoserie premiär. Hon gästas av intressanta och relevanta gäster för insamlingens ändamål. Välkommen med på en diskussionsstund efter mässan! (ca kl. 11) Länk till Matteus Facebook-sida.

Skänk en trygg vardag

60 % av insamlingsintäkterna styrs via Kyrkans Utlandshjälps katastroffond till hjälp för utvecklingsländerna. Fonden gör det möjligt att starta och genomföra nödhjälpsinsatser i humanitära katastrofer i utvecklingsländerna.

Barn och unga behöver vuxnas stöd, trygghet och närvaro i sin vardag. Gemensamt Ansvar 2022 samlar in medel för verksamhet som gör de ungas vardag tryggare genom vuxen närvaro. Tillsammans kan vi se till att inga barn och unga är ensamma.

Insamlingen Gemensamt Ansvar (Yhteisvastuu på finska) är den evangelisk-lutherska kyrkans årliga storinsamling, som hjälper nödställda i Finland och u-länderna, oberoende av härkomst, religion eller politisk övertygelse.

Varje år i februari, mars och april genomförs kampanjen i lutherska församlingar i landet med hjälp av tusentals frivilliga. Insamlingens beskyddare är republikens president.