19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Matteus församling

Hon kommer med ljus i sin krona – därför firas Lucia

14.06.2019, 11:07
Den 13 december firas luciadagen. För många helsingforsare är det en kär tradition att samlas på Senatstorget klockan 18 för att se Finlands lucia skrida ner för Domkyrkans trappor.
Luciakröning i Domkyrkan

Lucia är egentligen ett helgon i romersk-katolska kyrkan med ursprung från Sicilien. Dagens nordiska luciafirande har dock inte mycket gemensamt med helgonkulten. Hos oss markerar luciadagen tillsammans med advent inledningen på julfirandet.

Firandet av lucia är en stark och livfull tradition, vars betydelse inte hänger på vad som eventuellt hände kring år 300 e.Kr. på Sicilien. Budskapet om ljus i mörker och om vår uppgift att sprida glädje och hopp är relevant i alla fall. Luciafirandet må ha en del av sina rötter i förkristna ljusfester, och andra rötter i en sannolikt ohistorisk helgonlegend, men i sin nuvarande form har firandet en viktig roll i den kristna traditionsförmedlingen i Norden.

Biskop Björn Vikström