23.04. Grattis: Göran, Georg, Jörgen, Jörn, Örjan, Jöran | Respons
Matteuskyrkan

Matteus stickklubb välkomnar alla som gillar handarbeten - och att skratta gott!

24.09.2020, 17:06 /  päivitetty 16.08.2023, 09:42
Matteus stickklubb samlas varannan torsdag i Matteuskyrkans utrymmen. Varmt välkommen med!
Else-Maj Byman och Kerstin Soles sitter och stickar i soffan.

Ett hjärtligt sorl siprar ut i korridoren från Matteuskyrkans verksamhetssal. Septemberstrålarna söker sig in genom spjälgardinerna och stämningen i salen är precis lika glad och solig som höstvädret utanför.

– Välkommen till stickklubben!

Ett nytt eller bekant ansikte, det gör ingen skillnad. Här blir alla mötta med värme öppna armar. Matteus stickklubb har varit verksam i Matteuskyrkan i många år och flera av deltagarna har hängt med regelbundet genom åren. Vad är det som gör just Matteus stickklubb så bra?

– Det är trevligt att samlas när man har ett gemensamt intresse. Att få sticka och samtidigt umgås med så fina människor är verkligen en höjdpunkt, säger Else-Maj Byman (på bilden till vänster).

Kerstin Soles (på bilden till höger) håller med och hela gruppen nickar instämmande. Den här torsdagen har kring tio damer samlats för att sticka, dricka kaffe och samtala tillsammans med församlingens diakoniarbetare

En färggrann hög med yllesockor.
Pyttepyttesmå yllesockor, vantar och plagg i regnbågens alla färger.

Mari Johnson. Stickklubben samlas i Matteuskyrkan varannan torsdag.

På soffan ligger en enorm hög stickade plagg i alla regnbågens färger; vantar, mössor, pyttepyttesmå yllesockor. Vad händer egentligen till alla de små mästerverken?

De små sockorna får Matteus dopfamiljer som en gåva från församlingen vid dopet. De är väldigt uppskattade av familjerna, bekräftar Mari Johnson. Vantar, sockor för vuxna och andra plagg säljs under basarer eller andra evenemang till förmån för olika välgörenhetsändamål.

Matteus stickklubb samlas varannan torsdag kl. 11–13 i Matteuskyrkans (Åbohusvägen 3) utrymmen. Vi träffas varannan vecka, start torsdag 7.9.2023 kl. 11–13.

Kom med och sticka sockor åt församlingens yngsta medlemmar eller pyssla med annat handarbete i trevligt umgänge över en kopp kaffe. Välkommen med!

Kontakt: Carita Riitakorpi 050-380 3986.