20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Matteuskyrkan

Förmånliga måltider i Helsingfors församlingar hösten 2019

11.09.2019, 15:42 /  päivitetty 11.09.2019, 15:38
I ett flertal församlingar puttrar grytorna igen efter sommarledigheterna. Du är välkommen att äta i församlingen oberoende av var du bor och om du hör till kyrkan eller ej.
Nuoriaikuinen kauhoo soppaa lautaselle kattilassa, ympärillä muita. Kuva: Elina Manninen/Keksi

I en del kyrkor serveras det morgonmål, i andra lunch. I Alphyddans kyrka kan man sätta sig vid det gemensamma middagsbordet efter skol- eller arbetsdagen, likaså i Busholmens kapell, i Pauluskyrkan i Arabia samt i Sockenbacka, Vik, Kvarnbäckens, Kasbergets och Botby kykor.

Waste&Feast-restauranger, som tillreder måltider på svinnmat från affärerna, finns på fem platser i Helsingfors: Matteuskyrkan i Östra Centrum, diakonihuset Hermanni, i Tölö och Munksnäs kyrkor samt i Svedängen. Svinnmat delas också ut vid ett flertal kyrkor samt vid livdsmedelsutdelningen i Kvarnbäcken.

Om du söker på evenemang hittar du måltider för en specifik dag.

All information om matutdelning och gemensamma måltider finns samlat här (pdf).