25.04. Grattis: Markus, Mark, Marco | Respons

Gatukapellet

04.04.2017, 11:27
Gatukapellet i köpcentret Columbus är en helig plats för möten och små tillställningar. Kapellet håller öppet med frivilliga krafter.

‍Gatukapellet vid handelspassagen i köpcentret Columbus invigdes 1996. Ritningarna gjordes av Mauri Tommila vid Arkitektbyrå Tommila Ab. Ingången till Gatukapellet ligger under ett kors som klyver fönstret och böjer sig mot besökaren. Kapellets altartavla utgörs av verket Puistot (Parkerna) av bildkonstnären Kristian Krokfors. Inredningen är planerad av byråarkitekten Jari Reponen från Helsingfors kyrkliga samfällighet.

Församlingens frivilliga jourhavande och anställda håller kapellet öppet för bön, tystnad och personliga diskussioner. I Gatukapellet förrättas även dop och vigslar. Gatukapellet tillhör Vuosaaren seurakunta.

Fira i kyrkan

Det är kostnadsfritt att ordna dop, bröllop eller begravning i kyrkans utrymmen. Gatukapellet rymmer cirka 30–40 personer.